Fundament spørgsmål

Er i gang med operation isoleret skur af træ. Jeg er nu i tvivl om de sidste spørgsmål:

1) støbemix. Kan man bruge støbemix 0-16 til både randfundament og terrændæk? Det ville være enklere.

2) terrændækket: er der krav til tykkelse når uden gulvvarme og det er armeret?

3) murpap: jeg bliver pludselig i tvivl om murpap blot skal placeres ovenpå lecablokke under bundrem, eller om det skal ned under terrændæk så der er radonsikret?

4) ​jeg ved, der er et ​nedløbsrør under terrænet. ​Kan jeg fint støbe rundt om dette, eller skal der tages særlige hensyn?

Skuret er blot 3.3x5.1 og monteret på husets ene gavl. 
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan fint bruge den samme støbemix til begge opgaver. Når du pudser terræn dækket så kører du i cirkelbevægelser på overfladen. Det trækker cement op og skubber stenene under overfladen. 
Der er ingen krav til tykkelse, men er det for tyndt så er der risiko for revnedannelse. Så minimum 8 cm ved armeret dæk. 
Murpap skal hindre fugt i at blive suget op i bundrem, og har ikke noget med radon sikring at gøre. Der er ikke krav om radon sikring ved et skur. Vil du lave dette så skal det under terrændæk, men murpap stadig lige under rem.
Jeg ville ikke støbe nedløbsrøret fast, men smide et par skovl fulde jord ned omkring røret i forbindelse med selve støbningen. Ligger nedløbs røret i nærheden af bunden på sokkel, så er det ok at undlade at grave det fri, så der også her er jord omkring nedløbsrøret. At sokkel kun er 70 cm dyb f.eks. på en enkelt sted gør ingen forskel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 26-06-2024 09:38:23

Du kan fint bruge den samme støbemix til begge opgaver. Når du pudser terræn dækket så kører du i cirkelbevægelser på overfladen. Det trækker cement op og skubber stenene under overfladen. 
Der er ingen krav til tykkelse, men er det for tyndt så er der risiko for revnedannelse. Så minimum 8 cm ved armeret dæk. 
Murpap skal hindre fugt i at blive suget op i bundrem, og har ikke noget med radon sikring at gøre. Der er ikke krav om radon sikring ved et skur. Vil du lave dette så skal det under terrændæk, men murpap stadig lige under rem.
Jeg ville ikke støbe nedløbsrøret fast, men smide et par skovl fulde jord ned omkring røret i forbindelse med selve støbningen. Ligger nedløbs røret i nærheden af bunden på sokkel, så er det ok at undlade at grave det fri, så der også her er jord omkring nedløbsrøret. At sokkel kun er 70 cm dyb f.eks. på en enkelt sted gør ingen forskel.

Super, tak.

Så kan jeg bruge 0-16mm støbemix til det hele. Medmindre 0-8mm er stærkere og enklere at arbejde med
0-16 støbemix er bedre at bruge end 0-8, da det bliver stærkere med samme mængde cement.

Selvbygger med stort S. 
Det er netop "hemmeligheden" Når man blander cement så tæller stenene næsten ikke i blandings forholdet. så jo større stenmængde des billigere beton.
Det samme hvis du har en stendynge som du vil af med. Ved at smide dem jævnt ned i sokkel sparer du beton uden at det går ud over trykstyrke.

Tak.

Evt overskydende støbemix, kan det bruges som stabilgrus efterfølgende?

Der er vel også en grænse for hvor meget sten der må smides i? Har en del skærver, jeg skal af med 👀
Annonce
Ja der er naturligvis en grænse, men til sokkel under et skur, så er der ikke mange krav til beton kvalitet. Så jeg ville blande 1/2 blande maskinfuld med korrekt støbemiks og cement og så smide resten 1/2 del i med skærver, uden at tilsætte mere cement.
Det er klart at det ikke går an til  pyloner ved Storebælts broen.  

ev elmand skrev den 26-06-2024 17:16:55

Ja der er naturligvis en grænse, men til sokkel under et skur, så er der ikke mange krav til beton kvalitet. Så jeg ville blande 1/2 blande maskinfuld med korrekt støbemiks og cement og så smide resten 1/2 del i med skærver, uden at tilsætte mere cement.
Det er klart at det ikke går an til  pyloner ved Storebælts broen.  

Ingen kvaler - Mette betaler 😁

Ville du blande det tørt, så vand, så skærver? Det er fritfaldsblander jeg lejer ind til det. 
Der må du prøve dig frem. Det er ikke altid at det tørre kan falde i blanderen. Når det sker så blandes det jo ikke.

ev elmand skrev den 26-06-2024 22:41:02

Der må du prøve dig frem. Det er ikke altid at det tørre kan falde i blanderen. Når det sker så blandes det jo ikke.

Der er kun et par hundrede i forskel på en tvangsblander og en fritfaldsblander i leje. Er det enklere med en tvangsblander? Forstår at den er mindre smart med sten i 

HrT skrev den 27-06-2024 07:19:09

ev elmand skrev den 26-06-2024 22:41:02

Der er kun et par hundrede i forskel på en tvangsblander og en fritfaldsblander i leje. Er det enklere med en tvangsblander? Forstår at den er mindre smart med sten i 

Fritfaldsblanderen er bedre til det du skal bruge den til. Den er også langt nemmere at skovle i med håndkraft.

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis