Fundament spørgsmål

Er i gang med operation isoleret skur af træ. Jeg er nu i tvivl om de sidste spørgsmål:

1) støbemix. Kan man bruge støbemix 0-16 til både randfundament og terrændæk? Det ville være enklere.

2) terrændækket: er der krav til tykkelse når uden gulvvarme og det er armeret?

3) murpap: jeg bliver pludselig i tvivl om murpap blot skal placeres ovenpå lecablokke under bundrem, eller om det skal ned under terrændæk så der er radonsikret?

4) ​jeg ved, der er et ​nedløbsrør under terrænet. ​Kan jeg fint støbe rundt om dette, eller skal der tages særlige hensyn?

Skuret er blot 3.3x5.1 og monteret på husets ene gavl. 
Er i gang med operation isoleret skur af træ. Jeg... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Superdiy skrev den 27-06-2024 08:10:28

HrT skrev den 27-06-2024 07:19:09

ev elmand skrev den 26-06-2024 22:41:02

Der må du prøve dig frem. Det er ikke altid at det tørre kan falde i blanderen. Når det sker så blandes det jo ikke.

Der er kun et par hundrede i forskel på en tvangsblander og en fritfaldsblander i leje. Er det enklere med en tvangsblander? Forstår at den er mindre smart med sten i 

Fritfaldsblanderen er bedre til det du skal bruge den til. Den er også langt nemmere at skovle i med håndkraft.

Tak. Med den varme der er pt, bør jeg så tildække fundamentet, eller er det kun nødvendigt med terrændæk?

HrT skrev den 27-06-2024 08:57:14

Der må du prøve dig frem. Det er ikke altid at det tørre kan falde i blanderen. Når det sker så blandes det jo ikke.

Der er kun et par hundrede i forskel på en tvangsblander og en fritfaldsblander i leje. Er det enklere med en tvangsblander? Forstår at den er mindre smart med sten i 

Fritfaldsblanderen er bedre til det du skal bruge den til. Den er også langt nemmere at skovle i med håndkraft.

Tak. Med den varme der er pt, bør jeg så tildække fundamentet, eller er det kun nødvendigt med terrændæk?

Du skal sætte lecablokkene i den våde beton, så de bliver helt automatisk dækket til.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 27-06-2024 09:07:47

HrT skrev den 27-06-2024 08:57:14

Du skal sætte lecablokkene i den våde beton, så de bliver helt automatisk dækket til.

Super. 

Det bliver første gang jeg forsøger støbearbejde, men synes rådene herinde har gjort det overskueligt.

Min plan er at støbe fundamentet i næste uge. Men hvis det ​er lige så ​varmt som i dag, ​bliver det immervæk hårdt. Føj, det er varmt 
Ift lecablokke. Hvad er bedst til fugerne - lim som gds anbefaler eller bakkemørtel? Begge lavet ​med ​rørepind og boremaskine
Beton blandet af vasket sand og cement, eller evt. fliselim. Fliselimen er bare irriterende for en begynder da det skal bruges hurtigt.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Spørgsmål:

- jeg kan få leca i 39cm højde istedet for 2x 19cm. Er der ulemper ved det? (Udover at det er hurtigere, men tungere).

- som bundrem kan jeg vælge enten trykkede reglar eller ikke trykket spærtræ. Hvad skal jeg vælge?
Mon ikke de 39 cm blokke er 19 cm på den rigtige led?
Jeg har svært ved at se det er ret meget hurtigere, da du så kun har 1 stor tung blok til at rette op med.

Mht. til bundrem så skal den laves i spærtræ og med murpap mellem fundament og rem.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 02-07-2024 19:58:32

Mon ikke de 39 cm blokke er 19 cm på den rigtige led?
Jeg har svært ved at se det er ret meget hurtigere, da du så kun har 1 stor tung blok til at rette op med.

Mht. til bundrem så skal den laves i spærtræ og med murpap mellem fundament og rem.

Den kan jo vendes på alle leder, tænker jeg. Men to giver mere fleks end en. Det forstår jeg. 

Spærtræ 🫡 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis