Åbne en TDC "dåse" på væggen

Hej.
Jeg prøver at fjerne de gamle telefon kabler, som fylder i alle hjørner. 
Det er små runde, grå kabler Ø4mm i diameter. Det må være de gamle telefonkabler. 
Jeg vil gerne se om de mødes i dåsen på væggen, inden jeg ødelægger tapet, men hvordan åbner man sådan en?
Jeg har forventet at se en skrue, men det er bare et stykke fladt stål. 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Såvidt jeg kan se sidder skruen da lige midt i det runde dæksel. Den skrues ud med en lille fladtang.
Det er lidt dårligt billede.
Det her er bedre. Det ligner ikke en skrue.  
Den sidder i en fordybning og er hel rund. 

Det er svært at se, men skruehovedet virker da en smule sekskantet. Måske har det været afmonteret med lidt vold, så kanterne på skruehovedet er blevet lidt slidte.
Eller også skal låget drejes, hvis gevindet sidder fast i bunden a dåsen.
Tak. 
En halv time senere...Det lykkedes. 
Jeg har fjernet lidt maling rundt om klokken og brækket lidt i den. 
Det skal skrues af som en cykel ringeklokke. 
ev elmand har også kaldt det for en " ekstra klokke" i en anden tråd. 

Nu skal jeg måle alle kombinationer for at se om der er spænding på. 
Annonce
Tænker der er en dåse udenpå huset. Hvis du der fjerner alle de ledere der går ind i huset, har du frit spil i huset.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er indenfor i min lejlighed, lige over hoveddøren
Du bor i en lejlighed, i en opgang med flere lejligheder?
Jeg trækker mine tidlige udsagn tilbage, og må sige jeg ikke aner hvordan man trækker tlf-ledninger sådan et sted.
Hvis ja til 1ste spørgsmål risikerer du potentielt at afbryde andre beboeres fastnettlf eller internetforbindelse hvis du piller forkert i dåsen
Tror jeg.

Der er kun to ledere til traditionel fastnet. Til gengæld er der separate ledere til ethvert telefon nummer. Den viste dåse er altså til flere lejligheder. Gamle telefon installationer er telefonselskabets ejendom. Så man må faktisk ikke pille ved dem. Har man en installation, der i modsætning til denne ikke er sløjfet, kan man dog godt fjerne den. Denne skal du ikke fjerne.  
GodeVen skrev den 24-06-2024 22:22:31

Der er kun to ledere til traditionel fastnet. Til gengæld er der separate ledere til ethvert telefon nummer. Den viste dåse er altså til flere lejligheder. Gamle telefon installationer er telefonselskabets ejendom. Så man må faktisk ikke pille ved dem. Har man en installation, der i modsætning til denne ikke er sløjfet, kan man dog godt fjerne den. Denne skal du ikke fjerne.  

Iflg en tråd fra 2018 skriver en gl telefonmenuer at det er længe siden KTAS/TDC ejede stikkene. Se her

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også