Svejseværk slår HPFI

Hej!

Jeg købte sidste år et gammelt Mig/Co2 svejseværk.
Har aldrig svejset før, men har haft meget sjov over vinteren med mange forskellige projekter.

Nu har det så stået stille i 4-5 uger og igår ville jeg bruge det igen. Men nu tager den HPFI hver gang jeg tænder den. Jeg har kigget efter åbenlyse fejl, og har pustet det igennem med kompressoren - Intet held.

Har googlet mig til div. problemer om alt fra dioder, spoler og sikringer, men syntes ikke at de matcher den fejl jeg oplever - Som nævnt HPFI slår det sekund jeg tænder for anlægget (Jeg når ikke at ​starte med at svejse)

Er der nogen der har et bud på hvor jeg skal lede efter fejl?

Burde selvfølgelig have haft både navn og billede med...
Hej! Jeg købte sidste år et gammelt Mig/Co2... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nå! Nu fik jeg tid til lidt fejlsøgning. Afmonterede traffo, afkortede ledningen (yderkappen var lidt mør i nogle områder, men umiddelbart var lederne intakte). Og nu kører den igen... Men så alligevel!!

Den sender strøm via stelklemmen- og ud i emnet jeg svejsede i. Om det var 220, 380 ac eller dc kan jeg ikke konkludere- Jeg er ikke strømconniseur og kan kun fortælle at det killede(!) Jeg svejsede på en trailer så hpfi slog ikke, idet den var isoleret fra jord via dækkene. Prøvede at ligge stelklemmen på jorden og straks slår igen hpfi- formentligt har jeg ikke ændret noget ved mine forsøg på fejlfinding.

Det kan ikke være hensigten!

Men hvad siger de kloge? Er det fortsat styrestrøms traffo jeg bør mistænke? Eller er det tegn på andet og mere fatalt? Jeg overvejer mere og mere at skille mig af med det...
Der skal jo gå strøm i returkablet/stelklemmen, som jeg husker ligger spændingen ca på 30 volt.
Men normalt  mærker man intet..

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg må prøve at have fat i multimeteret. Men det føltes ret kraftigt, og som sagt slår den hpfi, så det må næsten være "forkert"?
Den burde ikke kunne slå hpfi fra, for at stelklemmen røre ved jorden.
Så der må der være en overgang i styretransformeren, hvis den også gør det når du ikke svejser.

Vi prøver igen, i morgen --
Mellem jord og stelklemmen måler jeg 190-200v dc når den er tændt (har ikke målt ved svejsning).
Mellem jord og svejseværk får jeg 23v dc.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis