Svejseværk slår HPFI

Hej!

Jeg købte sidste år et gammelt Mig/Co2 svejseværk.
Har aldrig svejset før, men har haft meget sjov over vinteren med mange forskellige projekter.

Nu har det så stået stille i 4-5 uger og igår ville jeg bruge det igen. Men nu tager den HPFI hver gang jeg tænder den. Jeg har kigget efter åbenlyse fejl, og har pustet det igennem med kompressoren - Intet held.

Har googlet mig til div. problemer om alt fra dioder, spoler og sikringer, men syntes ikke at de matcher den fejl jeg oplever - Som nævnt HPFI slår det sekund jeg tænder for anlægget (Jeg når ikke at ​starte med at svejse)

Er der nogen der har et bud på hvor jeg skal lede efter fejl?

Burde selvfølgelig have haft både navn og billede med...
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du haft stikket adskilt, for at se om noget er galt der?
Har du prøvet et andet forsyningssted, (kontakt)?
Kunne være et brud i forsyningskablet til svejseren, der giver en overgang, eller i stikket, 
Har åbnet stikket - det ser fint ud. Hvis det var kablet vil den så ikke slå allerede når jeg satte det i, og ikke først når jeg tændte for den?

Har desværre kun en 400v udgang - den har kunne trække den hidtil. Det er kun en 10 amp gruppe. måske det er problemet, men...
Den har kørt hidtil (Har forsøgt med laveste strømstyrke uden held)
Det er ikke sikring, men HPFI der slår.
Når den slår hpfi relæet, er det kun forsyningssiden incl. primær spoler i trafoen (hvis den er med trafo, er det en elektronisk er det mere diffust) ​
Er det en 3 x 400 volt svejser ?
billeder ​af svejseren vil hjælpe?
Har den stået fugtigt, kan det være derfor..

Vi prøver igen, i morgen --
Når du nu har pustet den igennem så ville jeg stille den ud i solen uden yderkapper på. Hvis det skulle være lidt fugt så kn du være heldig.
Det er korrekt at ved overgang i stik eller forsynings kabel ville HPFI slå fra med det samme den blev tilsluttet.
De mest almindelige maskiner har strømmen ind i noget styring, og først når man svejser, (trykker på knap på håndtag) tænder et hovedrelæ for strøm til transformator og derved til ensrettere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Ja på et gammeldags værk sidder der en trafo til styrestrøm typisk 24 volt, der har strøm når on-off knappen er on.
og så tænder den store kontaktor,når man trykker på "svejse" knappen på håndtaget, som så sætter power på svejse trafo.
Så hvis den straks slår hpfi, når du tænder for værket, uden at svejse, ligger fejlen i styrestrømmen.(trafo)
Men slår den først hpfi når du svejser, skal fejlen nok findes i primærspolerne på trafo.

Så fik jeg taget et par billeder. Det kunne godt give mening med en styrestrøms-transformator der er gået. den ser ud til at være blevet loddet på, så måske det ikke er første gang.
Jeg  
Noget bud på hvordan jeg fejlsøger videre på transformatoren? 

Og i overvejelsen om udskiftning af transformer; så vidt jeg kan se skal den bare trække en blæser, en lampe og en kontaktor. Det forekommer ikke at være så krævende. Jeg har en gammel computer transformer liggende på 21v dc...
Ved ikke hvad den store kontakter skal bruge af strøm fra styrespændingen, men typisk plejer den trafo at være af en pæn størrelse, men kan ikke huske hvor mange ampere den er på, måske 4-5A
Du kan jo prøve at fjerne tilgangsledningerne på styre trafo, slår den så ikke hpfi fra ​er det et godt bud at der er en overgang i den. Det ligner at ​styre trafo køre på 230 volt,
Men gå nu lige alle ledningerne igennem, den samling med isolerbånd bør du få lavet, kik også efter andre ting såsom møre ledninger..

Det kan sagtens være den lille ventilator som laver balladen, Den er forholdsvis nem at at afmontere. Det ser ud som om den er på 220 v så den er ikke forsynet fra styrestrøms transformator. Mon ikke samlingen med isolere bånd er nul. 
Du kan ikke erstatte denne transformator med noget som giver 21 v dc. 
Jeg kan ikke læse hele teksten på den, men 380V ses tydelig. Det er så primærspænding. Der er bude tekst på den hvide label og nederst på transformator. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis