Septiptank, Sivetank og øget regnvand

Hjælp

Vi har et sommerhus hvor der er en Septiptank med en sivetank. Vi har indtil nu haft et toilet/bad og vi har aldrig haft udfordringer med afløbene. 

Nu har vi fået en muremester til at styre etablering af et ekstra badeværelse (toilet/bad) for os. Og på det nye badeværelse har vi udfordringer med afløb. Hvis 1 har været i bad kan vi i ca. 10-12 timer ikke trække ud i toilettet - men det gamle toilet/bad virker stadig. 

Når vi er i bad skal vi tage den der vandlås"skål" op af vores unidræn ellers oversvømmer vi badeværelset da afløbet er stoppet og vandet ikke løber ud. 

Vores sommerhus ligger i et område hvor der er sandjord. Grundvandet ligger normalt ca. 1-1,5 meter under overfladen. I januar i år lå det måske 80 cm. under overfladen. 

Vi har ingen offentlig kloak så der er gravet grøfter hvor vandet bliver ført ud i havet i hele området. I denne grøft står der ca. 50 cm. vand pt. 

Vi har været i kontakt med vores entreprise mand vedr. afløbsudfordringerne og at toilettet ikke trækker ud og han oplyser at udfordringen er der pga. alt det regnvand vi har fået i år som gør at septiptanken er fuld. 

Det der undre mig ved det svar er at det gamle badeværelse stadig fungere både i bad og toilet. 

Men kan det passe at det er pga. jorden har så meget vand i sig og er der nogen som kan hjælpe med en løsning? 

På forhånd tak for hjælpen
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis toilet og bad i den gamle installation fungerer lyder det mærkeligt, at den ny installation tilsluttet samme septiktank ikkevirker ikke virker. Du skal få en bedre forklaring fra murermesteren, for hvis den ny installation er tilsluttet samme tank, er der en fejl i tilslutningen.

fase
der må være en fejl i den nye rørføring
og den større nedbørsmængde skulle ikke have ret meget indflydelse på dit spildevand , medmindre tagvand er kobler der på , hvilket den ikke må
Kan du se om vandet løber ud i septiktanken eller i en brønd når du trækker ud?
Grunden til er at da vi havde fået lavet ny kloak stoppede kloak røret kort tid efter og der har ikke været noget siden, gætter selv på en sten i røret.

bredker skrev den 24-06-2024 16:06:05

der må være en fejl i den nye rørføring
og den større nedbørsmængde skulle ikke have ret meget indflydelse på dit spildevand , medmindre tagvand er kobler der på , hvilket den ikke må

Tagvand løber bare ud i haven. De siger at det er pga. gundvandet står så højt at vandet ikke kan komme ud af sivebrønden. Og hvis det regner og vi tager et bad så står det faktisk for højt i septiptanken. 

Mini Me skrev den 24-06-2024 18:29:22

Kan du se om vandet løber ud i septiktanken eller i en brønd når du trækker ud?
Grunden til er at da vi havde fået lavet ny kloak stoppede kloak røret kort tid efter og der har ikke været noget siden, gætter selv på en sten i røret.

Ja jeg tænkte også at der måtte være noget jord eller byggeaffald som blokkerede et eller andet sted da der aldrig har været udfordringer før med det gamle toilet - selvom grundvandet har stået højt. 

Annonce
Din septiktank skulle ikke blive påvirket af grundvandet, den skal være tæt. Men dit sivedræn vil være påvirket af højt grundvand.
Måske der mangler udluftning på den nye kloak, eller der er lunker på røret, så der er opstået en ekstra "vandlås"

Hvis det er et toilet med synlig tilslutning med manchet, så prøv at sæt et par tændstikker ned mellem porcelæn og manchetten, hjælper det, er det et af de to problemer.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 24-06-2024 22:25:13

Din septiktank skulle ikke blive påvirket af grundvandet, den skal være tæt. Men dit sivedræn vil være påvirket af højt grundvand.
Måske der mangler udluftning på den nye kloak, eller der er lunker på røret, så der er opstået en ekstra "vandlås"

Hvis det er et toilet med synlig tilslutning med manchet, så prøv at sæt et par tændstikker ned mellem porcelæn og manchetten, hjælper det, er det et af de to problemer.

Tak for dit svar. Hvis der er for meget vand i sivebrønden kan den så ikke komme derfra og op i septiptanken? 

Det er “desværre” sådan et væghængt et med alt muligt elektronik i så jeg kan ikke se hvor jeg lige kan sætte tændstikker ind. 🙃
Hvis det er en gammeldags septi tank, står den altid næsten helt fuld, hvis den virker som den skal. Men er sivedrænet fyldt op, kan den jo ikke komme af med vandet, men når dit ene toilet virker, tænker jeg problemet ligger i rørene, eller en manglende udluftning i den nye kloak, eller en begyndende tilstoppelse.

Hvis det er en trix tank og ikke en septiktank, kan jeg ikke huske hvordan den fungere..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 25-06-2024 11:06:36

Hvis det er en gammeldags septi tank, står den altid næsten helt fuld, hvis den virker som den skal. Men er sivedrænet fyldt op, kan den jo ikke komme af med vandet, men når dit ene toilet virker, tænker jeg problemet ligger i rørene, eller en manglende udluftning i den nye kloak, eller en begyndende tilstoppelse.

Hvis det er en trix tank og ikke en septiktank, kan jeg ikke huske hvordan den fungere..

Den er MEGET gammel. Men vurderet til at kunne holde ca. 10 år endnu. 

ABK79 skrev den 25-06-2024 13:05:11

je_ns skrev den 25-06-2024 11:06:36

Den er MEGET gammel. Men vurderet til at kunne holde ca. 10 år endnu. 

hvos den må holde så længe er det en trekammertank , de gamle septitanke bliver pålagt skiftet inden for de næste par år

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis