kan mine ståltagplader males?

Pladerne på dette trapez ståltag har efterhånden taget sig til og jeg kunne godt tænke mig at male dem over. Kan det overhovedet lade sig gøre med et super resultat, eller kræver det nyinvestering?
Hvis det kan males hvad skal jeg bruge af grunder og hvilken type maling?

Mvh Jcr1818
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er pandeplader , de er galvaniseret
de kan godt males med tagmaling , det vigtiste er at de er rengjorte
det holder nogle år , bedst hvis det er med børste istedet for sprøjte
og uanset hvad en tagmaler lover af holdbarhed , så forvent max 5 år
bredker skrev den 23-06-2024 15:11:17

Når du skriver "rengjorte" - tænker du på fjernelse af rusten før maling eller kan jeg male direkte på rusten?

Mvh Jcr1818
jcr1818 skrev den 24-06-2024 00:07:57

bredker skrev den 23-06-2024 15:11:17

Når du skriver "rengjorte" - tænker du på fjernelse af rusten før maling eller kan jeg male direkte på rusten?

en gang med en kraftig højtryksrenser er nok

Hvis der er rust på pladerne, bør der benyttes en maling som er egnet til det. Det kan være en grundmaling eller selve malingen der er egnet til plader med rust. Hvis der blot bruges en almindelig maling vil der gå kort tid inden rusten kommer igen.  

Hvis der bruges en egnet og god grundmaling og derefter males, bør det kunne holde mere end 5 år. Rusten må ikke være gennemgående og der skal fjernes mest muligt. De produkter jeg kender er desværre meget dyre. ​Har du prøvet at søge på maling specielt til metaltag?
GodeVen skrev den 24-06-2024 09:19:18

Hvis der er rust på pladerne, bør der benyttes en maling som er egnet til det. Det kan være en grundmaling eller selve malingen der er egnet til plader med rust. Hvis der blot bruges en almindelig maling vil der gå kort tid inden rusten kommer igen.  

Hvis der bruges en egnet og god grundmaling og derefter males, bør det kunne holde mere end 5 år. Rusten må ikke være gennemgående og der skal fjernes mest muligt. De produkter jeg kender er desværre meget dyre. Har du prøvet at søge på maling specielt til metaltag?

Det vil jeg gøre, tak.

Mvh Jcr1818
Annonce
Nye plader koster under 80 kr/m2 så der er nok ikke ret mange der har praktisk erfaring med om det forlænger levetiden at male da det i sidste ende bliver næsten lige så dyrt.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 24-06-2024 17:05:31

Nye plader koster under 80 kr/m2 så der er nok ikke ret mange der har praktisk erfaring med om det forlænger levetiden at male da det i sidste ende bliver næsten lige så dyrt.

der er nu ret mange der har fået malet dem , de fleste bliver dog skuffet pga holbarheden på trods af at de prof bruger en zinkmaling der er beregnet til pandeplader

har selv malet en del tag , og har erfaret at dem der er sprøjtet ikke holder så længe som hvis der er brugt børste

kan godt være at nye plader kan fås billigt , men regn med at lægter også skal skiftes , samt arbejdet , å løber det noget op i forhold til maling
Naturligvis kan det blive pænere med maling. Men de plader holder i mange år også selv om de er overflade rustne som det ser ud til at disse er. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
bredker skrev den 24-06-2024 17:36:00

Superdiy skrev den 24-06-2024 17:05:31

der er nu ret mange der har fået malet dem , de fleste bliver dog skuffet pga holbarheden på trods af at de prof bruger en zinkmaling der er beregnet til pandeplader

har selv malet en del tag , og har erfaret at dem der er sprøjtet ikke holder så længe som hvis der er brugt børste

kan godt være at nye plader kan fås billigt , men regn med at lægter også skal skiftes , samt arbejdet , å løber det noget op i forhold til maling

Når du skriver at du bruger børster til at male tag med, hvilken type børster vil du anbefale til sådan et tag som jeg har?

Mvh Jcr1818
bare en bred malerpensel , eller kalkkost
fordelen med børste er at er der bare lidt støv elig så vil malingen stadig binde , hvor i mod med sprøjte får det ikke bidt sig ordentligt fast
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også