168 Ø hul i murstensvæg?

Jeg skal lave hul til en duka Ø 160 mm ventilator. Muren er cirka 40 cm tyk. Det er mursten. Selve røret er 160 Ø, så keg tænker 168 (måske større hul?)

Jeg ville foretrække et kopbor (168-180 mm) på en almindelig stærk boremakine og så ellers komme igennem, men jeg kan ikke finde et kopbor (der bare en nogenlunde til at betale) i den størrelse. Måske er det mig, der er for nærig, men det er jo ikke ligefrem noget jeg skal bruge hver dag.

Alternativet til kopbor er er gennemboring med alm bor. Jeg vil dog helst undgå det, så

1) Hvor stort et hul bør jeg lave?
2) Kan man finde et kopbor til mursten (der er nogenlunde til at betale)

Mvh. Nikolaj
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan få en 162 mm borekrone, så er du sikker på røret kan gå i.
Men der skal noget af en boremaskine til, og det vil nok rykke fælt i armene.

Du kan også bore en cirkel af små huller og hugge resten ud...

Her er en 162 mm borekrone, men uden holder og centerbor.. ​LinK​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis din nærighed forbyder dig at betale et firma for at bore hullet eller at købe et 160  mm kopbor, kunne du begynde med at bore et hul i midten af den cirkel på 160 mm. Du tegner så en cirkel med radius 80 mm. Derefter borer du en række huller langs cirklen med dit murbor og hugger det ud, der inden for cirklen. 
Jeg er enig med dig i, at hvad skal du bruge et 160 mm murbor og en tilsvarende boremaskine, til. 

fase
Med en batteriboremaskine vil det nok tage 4 dage. Den store diameter gør at der skal mange kræfter til. Jeg synes at du skal finde en anden løsning.
Håndværkere har boret større huller i mit beton gulv en gang.  Sådan ser værktøjet ud :-) 

Jeg vil lige sige. Det er ikke beton, men mursten - og jeg har store 220V boremaskine........den der med at borte det ud kunne være en fin ide, så er det halvvej fra den ene og halvvejs fra den anden side, så står facaden pænt.......men ingen der kender/kan finde et kopbor på 168-180 mm til mursten.

Jeg tænker, at det vil tage nogle timer med en ordentlig boremaskine.......

Mvh. Nikolaj
Annonce
je_ns skrev den 20-06-2024 13:30:16

Du kan få en 162 mm borekrone, så er du sikker på røret kan gå i.
Men der skal noget af en boremaskine til, og det vil nok rykke fælt i armene.

Du kan også bore en cirkel af små huller og hugge resten ud...

Her er en 162 mm borekrone, men uden holder og centerbor.. LinK

Jeg tænker at bore et par cm ind - og så hugge det af og så gentage processen, så vil det vel ikke hugge så voldsomt i armene? Det er mursten......

Jo større et bor er, jo længere skal boremaskinen gears ned. Så får du den rigtige periferi-hastighed, men momentet bliver tilsvarende større. Så for at fjerne materiale overhovedet, skal der holdes godt fat i boremaskinen. Hvis den griber fat, vil slå kraftig tilbage også på en to-hånds maskine. Hvis man ikke trykker hårdt nok, vil boret blot blive varmt og dermed ødelagt.

Som nævnt synes jeg du skal finde en anden løsning. Der er en årsag til at du ikke kan købe den type bor hos Jem og Fix.
Ja det kan da lade sig gøre med et 160 mm diamant bord, og en boremaskine men det vil være utrolig hård ved din boremaskine.
Jeg borede et ø200 mm hul i en 60 mm tyk  haveflise jeg brugte mit jordbor som motor, det gik uden problemer.
Har godt nok en kraftig boremaskine, men modellen hedder ikke armknuseren for ingenting..
Så er der anderledes gode håndtag på ​jordboret, som også har en indbygget skridkobling.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg lavede sidste år et 180 hul igennem en dobbelt murstensvæg.
Når det kun er ET hul, er det efter min mening spild af penge at købe et bor til det... hvornår skal du igen bruge et sådant hul  

Jeg målte ud hvor jeg ville ha' hullet og borede med et 8 mm langt søgebor i centrum af hullet for at sikre mig at jeg ramte rigtigt på begge sider at muren. Så er det bare at bore en hel række huller i omkredsen fra begge sider og slå det løs med en mejsel. Hele operationen tog under 3 timer,

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
det hele kan lejes , det koster ikke ret meget , og de har det ved de fleste der udlejer værktøj
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis