168 Ø hul i murstensvæg?

Jeg skal lave hul til en duka Ø 160 mm ventilator. Muren er cirka 40 cm tyk. Det er mursten. Selve røret er 160 Ø, så keg tænker 168 (måske større hul?)

Jeg ville foretrække et kopbor (168-180 mm) på en almindelig stærk boremakine og så ellers komme igennem, men jeg kan ikke finde et kopbor (der bare en nogenlunde til at betale) i den størrelse. Måske er det mig, der er for nærig, men det er jo ikke ligefrem noget jeg skal bruge hver dag.

Alternativet til kopbor er er gennemboring med alm bor. Jeg vil dog helst undgå det, så

1) Hvor stort et hul bør jeg lave?
2) Kan man finde et kopbor til mursten (der er nogenlunde til at betale)

Mvh. Nikolaj
Jeg skal lave hul til en duka Ø 160 mm ventilator.... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har monteret 3 Duka'er herhjemme - og har en ven der skulle montere 2. Så vi købte det her bor sammen:
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07KXY1R78/

Det er ø182mm, hvilket er for stort, men var det der kom tættest på.

Men det er meget svært med alm værktøj, at bore helt lige, dvs. med en smule hældning. Så det viste sig, at være meget fint med et større hul og dermed lidt mere plads til både at lave fald og isolere + skumme røret fast.

Det er meget stort og uhandy at arbejde med, men det er ok. Jeg borede med alm. boremaskine, men måtte holde pauser, så den kunne køle af. Sidste sommer brugte jeg det også til at bore ud til ny emhætte. Dér brugte jeg min 18v Bosch (blå) skruemaskine og det gik fint.

Den kan gå igennem ydermuren, hvorefter man "tømmer den" og fortsætter med indermuren.

Bor udefra, da det giver den pæneste afslutning indvendigt.

Mvh. AllanE
Super, tak. Og d var også mursten?
Ja, mursten både inde og ude.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere