Efterisolering af fladt tag

Vi har fået efterisoleret vores ventilerede flade tag udefra forrige år. Ventilationen er endnu ikke lukket. Den lukker vi i år.
Tagetpladrrne er krydsfiner

Nu er vi i gang med en totalrenovering indvendigt.
De gamle lofter er pillet ned og herover sidder gammel dampspærre og isolering.

Jeg går ud fra at den gamle dampspærre skal fjernes? Og at der ikke skal monteres en ny, korrekt?

Når nu lofterne er nede, ville det så give mening st fjerne dem gamle isolering, inspicere taget nedefra og evt skimmelsanere hvor det er nødvendigt?

Nu hvor vi har 300mm isolering ovenpå taget, behøver vi så montere ny indvendigt igen?

Der er ca 50-75mm isolering indvendigt.

Jeg vil gerne sikre at vi ikke får lavet noget ballade med skimmel, da vores renovering bunder i en skimmelramt krybekælder som nu nedlægges.

Tak på forhånd 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg går ud fra at det gamle tagpap så fungerer som dampspærre. Så skal der ikke være anden dampspærre.
300 mm isolering er vel lige i underkanten i forhold til de nyeste krav, så 100 mm under ville da være perfekt. Der må højst komme 150 mm ( maks. 1/3 af isolering under dampspærre) 
Mon ikke dine spær er meget højere end de 100 mm Så kunne du  lave lofter oppe imellem spærene. Den nederste del af spærene bliver så synlige. 
Det kan give et behageligt løft af lofthøjde. 
Det kan medføre at vægge også skal repareres på den øverste del, samt at el installationer også hæves med op. Her kunne det være noget lyddæmpende loft som troldtek eller gips plader med huller i.
Der kommer fine ideer herfra men jeg ved naturligvis godt at det både er smag og behag, og en pengepung er skal passe.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik,

Tak for input.

Huset er næsten pillet helt fra hinanden.
Så der er rigelig mulighed for at være kreativ 🙂

Må den nye isolering skubbes helt op mod tagkrydsfineren? Eller bør der fortsat være hulrum?

Grunden til at jeg er i tvivl om dampspærre er at der fortsat vil opstige fugtig luft fra huset - men det bør selvfølgelig ikke kondensere når nu tagfladen er varmere.

Vores hus er bygge af kassetter, så spærene er mange og tynde (kun 25mm i bredden)
De er ikke så kønne ift at bruge som loft.

Vi planlægger at lægge akustikpaneler på lofterne for at imitere de gamle listelofter, uden at ruinere os selv.

Isolering må gerne gå op imod det gamle tag. Det skal du nu betragte som en plastfolie dampspærre og ikke andet. Det er netop det med dampspærre 1/3 inde i isolering der gør at dugpunkt ( kondensering ) ligge over dampspærre. 
Ok ved kassette princip så er det ikke pænt med synlige bjælker.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak, Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også