12v bosch slagnøgle vs skruemaskine

Jeg har en Bosch gsr 12v og har holdt mig til 12v serierne / værktøj.

Men i dag kom den til kort ift skruer i spær (adskiller et skur). Det er momentet, der driller. Og samtidigt er det hurtigere og rarest med to maskiner med hvert sin bit (eller bor og bit), foruden at min yngste søn synes den er fed at arbejde med (og så får jeg hyggeligt selskab). Så jeg vil have en ekstra, stærkere 12v - hvis den findes.

Jeg kan ikke finde moment over 35 i 12v uden at det bliver slagnøgle. Og slagnøgle er ikke det, jeg mest tænker at skulle bruge. Omvendt har 18v mere moment men kræver så oplader, batterier osv. altså >1300kr mens en slagnøgle koster 500kr.

Findes der en stærk Bosch 12v skruemaskine som ikke er slagnøgle? Eller overser jeg fordelene ved en slagnøgle? ​Kan en slagnøgle bruges til at skrue normale skruer i uden at larmen ​driver en til vanvid?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
12 kontra 18v må du selv ligge og rode med. Jeg havde skiftet hele maskinparken til 18 v😁

Efter jeg for 3-4 år siden købte en slagskruemaskine har jeg kun brugt den almindelige akku skruemaskine til at bore huller med. Den er så meget lettere og hurtigere at skrue med at det er den jeg vælger hver gang. Larmen venner du dig hurtigt til er en del af arbejdet.

Selvbygger med stort S. 
Slagskruetrækkere er kommet frem for at beskytte håndled på de tømrere der ex. laver tag mange timer.
En professionel 18v accu, har en ydelse der nærmer sig en ditto 1500w net-skruemaskine.
Forskellen på 12 og 18v er rigtig stor, fordi samme ankervikling ( tykkelse ), trækker langt højere effekt..
Hvad med denne? LINK
En decideret slagnøgle kan sagtens bruges, kræver blot en 1/2" - 6 kant adapter.

Jeg er super glad for min slagskruemaskine, man slipper for det vrid i håndleddet, ved store skruer. Jeg har en Makita 18 volt, den har et max moment på 180 Nm, det mærker man ikke i hånden. ​larmen genere ikke mig.

Så var det mig ville jeg kikke efter en slagskruetrækker i 12 volt

Vi prøver igen, i morgen --
Okay, det var rimelig ensidigt til fordel for en slagnøgle 🤣

Kommer ikke til at skifte væk fra 12. Dels har det kun været nu her, hvor det er rustne, lange træskruer, at den ikke kan klare det (og karmskruer sikkert også). Dels passer det med et par andre maskiner og konen opdager det, hvis jeg skifter. Det sidste er klart årsag nr 1 🥹
Nøgleordet er rigtig nok moment.
Tag evt. ned i Harald Nyborg og køb noget med et ordenligt moment - jeg køber aldrig under 50 Nm.
Vil godt anbefale denne her: 
https://www.harald-nyborg.dk/skil-bore-skruemaskine-3008-ac-inkl-batteri
Bosch og Dewalt kan ikke kommer over 40 Nm på de alm. modeller.
Annonce
Jeg har også en 18 volt Makita bore skruemaskine med et max moment på 130 Nm, der er lige lovlig meget til mine tynde pensionist arme, der er slagskruetrækkeren langt mere behagelig..

Vi prøver igen, i morgen --
130 Nm, det er crazy 😀.
Det svarer til 13 kg vægt i en meters afstand fra skruen...
Jeg går med en billig, bosch slagnøgle, der passer til “systemet”. Så er der til bor og skruer. Måske også en skruemaskine med 35mm. ​Konen kan ​ikke se forskel 😁

For så kan den yngste få en rigtig skruemaskine, så han kan hjælpe til. Den første, jeg fik, holdt til en kæmpe renovering og 15 år. Det er sådan en gave, der bliver ved med at give. 
Update: jeg købte slagnøglen og den er fantatisk. Virkelig. ​
Tillykke med den!
Hvilken model gik det med?

Mvh. AllanE
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind