Fugt i banevare undertag

Hej

Mit hus fra 2000 har tegltag med undertag i banevare som har nået sin forventede levealder ifølge tilstandsrapporten. Der er lidt baggrund i en gammel tråd her: https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/236907/s/levetid-paa-undertag

Jeg kigger derfor regelmæssigt efter tegn på problemer i undertaget, og i dag i hård regn lagde jeg mærke til en plet, der føles lidt fugtigt.

Betyder det, at der er en utæthed i tegltaget, som bør kigges efter? Eller er det meningen, at der kan komme lidt regn igennem, som undertaget så fanger?

I det hele taget er jeg lidt i tvivl om, hvordan undertaget forventes at fejle, når det ikke kan mere. Er det at der kommer brud (huller/revner) i undertaget, eller kommer den bare til at lade vand sive igennem, som er lidt det, jeg oplever her?

Tak for input!
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kommer ofte vand igennem når man snakker om tegltag. Så det er helt almindeligt at undertag ser fugtig ud. 
Det er vinden som kan få regnen til at komme forbi teglstenene. Når man har den type tag UDEN undertag så skal der understryges. D.v.s. tætne med f,eks, mørtel i alle samlinger. 
Det er når dit undertag revner eller krakeler at du skal til at tage taget af og sætte ny undertag på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis