Briggs & Stratton motor 17.5 hk 2012

Hej,

Jeg har en MTD havetraktor med en B&S motor 17.5 hk

Motor kan kun køre med fuld choker, ellers går den ud og der kommer et brag.

Ny pakning fra ventilhus til blok, alt renset og ventiler slebet til. 0.012 mm ved indsugning og 0.015 ved udstødning.

Nyt benzin fyldt på og ny karburator. Nyt benzin filter, nyt luftfilter, nyt olie og nyt tændrør. Alligevel kan jeg kun køre med fuld choker. Har prøvet at indstille luftstyrke og tomgang på karburator. Alligevel hjælper det intet. Kan forkert indstilling af ventiler være fejlen?

På forhånd tak
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fejlem må være på karburatoren, det har næppe noget med ventiler eller tænding at gøre.
Tak for svar. Den gamle karburator skilte jeg ad, rensede alle dyser, skiftede pakninger. Det hjalp ikke, så købte jeg en ny og intet hjalp.
GodeVen skrev den 04-06-2024 10:36:58

Fejlem må være på karburatoren, det har næppe noget med ventiler eller tænding at gøre.
Enig heri - og kan tænding virke på fuld choker, burde den være ok. 
Har du prøvet at spraye bremserens el. dieselstart omkring indsugnings delen, for check af evt. utætheder?
Hvad sker der hvis du langsomt spæder lidt benzin til i indsugning mens den kører uden choker - liver den op og kører er der ingen tvivl. Check også lige kompression, en sund gnist på rør og frit tilløb fra tank uden vakuum. En for lav svømmerstand, kan også snyde. ( uanset ny karb. eller ej )
Har oplevet Honda motorer, der kører så magert at kun små variationer giver uens motorgang.

Hvis den kun kan kan køre med choker, tyder det på at den får for meget luft i forhold til benzin.

Hvad er årsagen til at ventilerne er er slebet? Er der ordentlig kompression på motoren? Jeg spørger for jeg har før set motorer, der var forsøgt renoveret, uden at der var ordentlig kompression. 
0.012 og 0.015mm, er du sikker på at det ikke er 0.12 og 0.15mm?
Annonce
0.012 og 0.015 lyder som tommeangivelser. ​Det svarer til 0,3-0,38 mm
jhb skrev den 04-06-2024 12:00:46

0.012 og 0.015mm, er du sikker på at det ikke er 0.12 og 0.15mm?

Jo du har ret, det er 0.12 og 0.15 på ventiler 

GodeVen skrev den 04-06-2024 11:55:52

Hvis den kun kan kan køre med choker, tyder det på at den får for meget luft i forhold til benzin.

Hvad er årsagen til at ventilerne er er slebet? Er der ordentlig kompression på motoren? Jeg spørger for jeg har før set motorer, der var forsøgt renoveret, uden at der var ordentlig kompression. 

Blot af den lækkede olie og så købte jeg ny pakning og samtidig sleb ventiler fordi det alligevel  var adskilt.Hvordan checker om der er nok kompression?

Man sliber normalt kun ventiler, hvis der er dårlig kompression, eller en ventil er brændt. Selvom motoren er skilt ad, så man kan skifte pakninger, er slibning af ventiler et stort arbejde, der kræver specialværktøj. Efter ventiler er slebet, bør der testes kompression. Siden du ikke kender en kompressions tester, undrer det mig at du ved hvordan man sliber ventiler. Måske er det noget andet du har lavet, og kalder det at slibe ventiler.

0,15 mm på udstødning lyder forkert. Men det er næppe årsagen til at den ikke vil køre uden choker.

Jeg tror du bør have nogle,der har lidt mere erfaring kigge på motoren. Det er ikke let for os at hjælpe, når vi ikke ved om de ting, der er lavet, er lavet rigtigt.

Her hvordan man sliber ventiler. Dette er en sideventilet motor, din er nok ​topventilet.
https://www.youtube.com/watch?v=_uqIROQLUp0

GodeVen skrev den 04-06-2024 12:58:42

Man sliber normalt kun ventiler, hvis der er dårlig kompression, eller en ventil er brændt. Selvom motoren er skilt ad, så man kan skifte pakninger, er slibning af ventiler et stort arbejde, der kræver specialværktøj. Efter ventiler er slebet, bør der testes kompression. Siden du ikke kender en kompressions tester, undrer det mig at du ved hvordan man sliber ventiler. Måske er det noget andet du har lavet, og kalder det at slibe ventiler.

0,15 mm på udstødning lyder forkert. Men det er næppe årsagen til at den ikke vil køre uden choker.

Jeg tror du bør have nogle,der har lidt mere erfaring kigge på motoren. Det er ikke let for os at hjælpe, når vi ikke ved om de ting, der er lavet, er lavet rigtigt.

Her hvordan man sliber ventiler. Dette er en sideventilet motor, din er nok topventilet.
https://www.youtube.com/watch?v=_uqIROQLUp0

Det er en mekaniker jeg kender der sleb ventiler, så jeg tror nu det er fint lavet og de lukker tæt.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis