Undertag huntonit og banevare

Jeg skal snart lægge nyt 45g tag og havde egentligt tænkt fast undertag og vingetegl.

Men nu er jeg så gået bort fra vingeteglet og har valgt en fals tegl istedet.

Det betyder jo at det er lidt unødvendigt med det faste undertag af brædder og pap.

Så nu er jeg på en fals tegl med enten Huntonit eller en stærk banevare.

Spørgsmål 1: 
Hvor meget luft mellem isolering og huntonit skal jeg have hvis jeg samtidig ventilerer med en studs? Der står jo 70mm men er det virkelig nødvendigt med så meget? Jeg har 80cm mellem spær. Ingen dampspærre i hus.

Spørgsmål 2: 
Kan man ventilere en diffusionsåben banevare med en ventilationsstuds? Og f.eks lave 50mm mellem isolering og undertaget. Jeg vil gerne have ventilation mellem isolering og undertag.

Tak og god lørdag :) 

Vh.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1) Der står jo netop i guiden at hvis det skal lægges som ventileret skal der være mindst 70mm, hvis det er derunder kategoriseres det som uventileret men kræver stadig 20mm i respektafstand så pladen kan bue ned mellem fagene. Hvad er der at være i tvivl om?

2) Ja, er også vist i montageguiden.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du skal da naturligvis vælge Huntonit frem for banevarer. Der er nok dobbelt levetid.
Og i min optik er det skørt at lægge undertag med en estimeret levetid på 40 år hvis stenene kan holde 100 år. 
Du skal jo holde dig til monterings anvisningen. 
Jeg har brugt rød vingetegl gammel dansk model, med huntonit under. Der er ikke udhæng men god udluftning ved tagfod ( sprække bag tagrende ) samt udluftnings ventiler i huntonit nær tagryg. 
Hvis jeg sidder oppe i loftrum en dag det blæser en smule kan jeg mærke træk fra den ene side. Det glæder mig, men jeg har nok ikke helt overholdt de 70 mm. Jeg har dog presset et 50 mm billig plastrør ned midt over isolering så undertag ned bøjning holdes oppe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
BOFH skrev den 01-06-2024 15:21:27

1) Der står jo netop i guiden at hvis det skal lægges som ventileret skal der være mindst 70mm, hvis det er derunder kategoriseres det som uventileret men kræver stadig 20mm i respektafstand så pladen kan bue ned mellem fagene. Hvad er der at være i tvivl om?

2) Ja, er også vist i montageguiden.

/BOFH

ev elmand skrev den 02-06-2024 00:13:19

Du skal da naturligvis vælge Huntonit frem for banevarer. Der er nok dobbelt levetid.
Og i min optik er det skørt at lægge undertag med en estimeret levetid på 40 år hvis stenene kan holde 100 år.
Jeg har brugt rød vingetegl gammel dansk model, med huntonit under. Der er ikke udhæng men god udluftning ved tagfod ( sprække bag tagrende ) samt udluftnings ventiler i huntonit nær tagryg.
Hvis jeg sidder oppe i loftrum en dag det blæser en smule kan jeg mærke træk fra den ene side. Det glæder mig, men jeg har nok ikke helt overholdt de 70 mm. Jeg har dog presset et 50 mm billig plastrør ned midt over isolering så undertag ned bøjning holdes oppe. 

Tak for svar. 

Nu fandt jeg deres montagevejledning og de skriver nu at der skal være 50-70 mm. Så der er jo perfekt da jeg gerne vil "nøjes" med ca 50 mm. Har ringet til Huntonit også og de siger selv 50mm.

Vh.

ev elmand skrev den 02-06-2024 00:13:19

Ev hvordan har du sluttet huntonit af ved tagfod og kip? Tagpap? Banevare? 

Vh.

Du kigger på anvisning for tagfod. Og Huntonit monterings anvisning. 
Jeg har ikke udhæng. 
Ved tagfod laves en krydsfiner plade på ca. 30 +10 cm. De øverste ca, 10 cm fastgøres imellem spær ( stumper af klemlister på siden af spær) på sådan en måde at øverste kant er i højde med overkant spær, og nederste kant oppe på højde med overkant på nederste 30 cm  krydsfiner.
 . Den nederste del tippes noget mere med den nederste ende. De præcise mål laves efter tagstens længde. På den måde løber huntonit ned over de 10 cm krydsfiner med en minimal bøjning, men bliver alligevel fastholdt hen over tagpap
Når den nederste ende skal løftes lidt så er det på grund af at nederste tagsten ikke har en sten at ligge på, så den vil tippe nedad og det ser dumt ud. Hellere lidt opad ( kineser tagfod)
Rendejern fræses ned i 30 cm krydsfiner eller der sømmes en tynd plade på imellem rendejern så disse er undersænkede. 
Nederst sømmes fodblik på. som ender nede i tagrende. Søm oppe under tagpap
Med overlæg  ved fodblik brændes tagpap på som når op over knækket. og til overkant 10 cm krydsfiner
Så kommer Huntonit ned over tagpap og ender lige ved knækket.
Jeg har muret tagrygge på som man gjorde i gamle dage, og så er der sat udluftnings ventiler i Huntonit tæt ved rygning. Derfor mødes huntonit helt oppe under tagryg.
Det mere moderne er at lave en afstand imellem Huntonit øverst og så hæve tagryggen op på rygnings planke. Der findes beslag og fuglegitter til formålet
Nederst er der sprække bag tagrende/fodblik over muren, så der er ca. 2 cm op til krydsfiner. Sprækken er fyldt ud med snefangsrør. 
Husk at brække / skære hjørner af den  Huntonit plade som ligge nederst og eventuel lægge ekstra stump under ved spær så der altid er 3 lag der hvor  lægte rammer kommer. Rammer samlinger og overlæg imellem lægter så er det lige meget
Nogen gange bliver der 4 lag ved hjørner samlinger og nogen gange 2, så for at taget bliver lige så skal huntonit have samme tykkelse under lægter. 
Når du kommer i gang kan du bedre se formålet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis