Genopladeligt batteri, spænding ok, men værktøj virker ikke

Hej i forummet.
Ny mand på banen, bær over med mig, hvis jeg får startet forkert.
Jeg har fået en robotplæneklipper af ældre årgang ('19) og ukurant mærke; Redback RM24A. Tidligere ejer fik den ikke til at virke.
Jeg sporede fejlen til en brændt sikring i strømforsyningen (til dens opladestation) og loddede en ny i, så den ladede korrekt. Herefter var det nemt at opsætte en kravlegård og teste dyret. Det gik over al forventning, så den blev sat på græs i hele haven. Det tog den i flot stil i ca. 3 dage, så stod den pludselig stille midt på plænen. Alle indikationer passer med manualens beskrivelse af et dødt batteri; i opladestationen lyser lampen konstant grønt og nårman starter den kører den 5 cm baglæns og går i stå med slukket lampe.
Ref producenten så holder batteriet omkring 5 år, så det burde ikke væreså underligt.
Men! 1) Det har jo ikke været brugt i 3 år jf. forrige ejer og 2)når jeg tager det ud og åbner det, så er der masser af spænding på (27,9 V og den er ratet til 28) både på cellerne og på polerne ud af batteriet; P-/P+ (jeg ved ikke hvad, der skal være på C og T?). PCB i batteri-pakken ser meget flot, rent og gedigent ud, der er ikke den mindste visuelle antydning af fejl (sværtninger f.eks.)
Så jeg forstår ikke helt, hvad der kan være galt. Mit gæt er at det er kontrol-kredsløbet (C?), der er gået i udu, men så er vi ude, hvor jeg ikke kan bunde.
Har det vidende forum nogen bud?
Forhandleren har ikke et nyt batteri, og den danske agent har +4 ugers leveringstid...

Det må jeg ku' gøre selv...
Hej i forummet. Ny mand på banen, bær over med mig... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den burde vel have fundet tilbage til ladestationen, inden den løb tør for strøm. Du kan måske udlede det af det, at robotten ikke var i stand til at finde ud af, hvor meget strøm der var tilbage på batteriet. Om den aflæser det via spændingen, eller via "C+" er svært at svare på, men hvis det er via "C+", så kunne det indikere fejl på printet i batteriet, hvilket også ville forklare uviljen til at lade. Et eller andet sted bør du også overveje, om det værd at blive ved med at smide penge efter....

Hellere leje end at bo på gaden.
Helt enig, Kolding, der er naturligvis et punkt, hvor det ikke længere kan betale sig. Men hele setup'et har pt. kun kostet mig en tusse, så jeg bliver ved lidt endnu.
Ja, det stoppede midt på plænen, ikke på vej tilbage eller lign. så den har nok mistet overblikekt over hvad, der skete med forsyningen.

Jeg gætter på at det kredsløb, der gentager sig mange gange til venstre er BMS. Der tror jeg ikke problemet ligger. Til højre i billedet kan man se forskellige effektkredse. Der er blandt andet et ladekredsløb, og et der afbryder hvis batterispændingen er for lav. Jeg tror fejlen ligger i det sidste, hvis plæneklipperen ikke kan køre med nye batterier i. Der selvfølgelig stadig muligheden for at fejlen ikke er i batteriet.
Ja, jeg har inspiceret printet og det er tydeligvis BMS-delen til venstre, ingen tvivl om det.
Den store effektmodstand ved siden af skruen forrest til højre afleder formodentlig ved overspænding ved at lukke for den ene mosfet. Det ser helt okay ud, der er endda forberedt til en ekstra diode og mosfet, så printet kan sikkert bruges til flere applikationer afh. bestykningen.
Nå, jeg tror jeg stopper her, og prøver om jeg kan skaffe et brugt batteri fra DBA til sammenligning.
Tak for hjælpen allesammen!
God sommer.

Hej
Nu ved jeg ikke om du har fået fat i et nyt batteri, men jeg renovere batterierne med “brugte” celler fra el-cykler. Normalt sælger jeg et 4amp batteri for 350 kr + det gamle batteri og evt forsendelse.
Hvis du vil høre nærmere er du velkommen til at kontakte mig.
Annonce
Tak for det, santhos.
Jeg har skiftet cellerne, INR18650, punktsvejst osv, men det virker stadig ikke. Lysene på robotten siger fuldt opladet, sløjfen er lukket, men den starter ikke på klipning. Den bliver bare siddende i stationen.

Hvad sker der hvis du tager den ud af ladestationen og sætter den i gang?
Har du mulighed for at aflade batteriet?
Hvis der ikke er strøm på batterier skal den grønne led jo blinke og ikke lyse.
Jeg ved det lyder dumt, men prøv at tænde og slukke for robotten ca 10 gange hurtigt efter hinanden.
Tak igen, santhos. Forsøget med de 10 sluk/tænd har jeg prøvet for længe siden, men uden resultat. Ja, jeg har overvejet en fuld afladning, jeg skal bare lige have fundet en gammel glødepære, så kan den stå mens jeg er på ferie.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis