Hej i forummet.
Ny mand på banen, bær over med mig, hvis jeg får startet forkert.
Jeg har fået en robotplæneklipper af ældre årgang ('19) og ukurant mærke; Redback RM24A. Tidligere ejer fik den ikke til at virke.
Jeg sporede fejlen til en brændt sikring i strømforsyningen (til dens opladestation) og loddede en ny i, så den ladede korrekt. Herefter var det nemt at opsætte en kravlegård og teste dyret. Det gik over al forventning, så den blev sat på græs i hele haven. Det tog den i flot stil i ca. 3 dage, så stod den pludselig stille midt på plænen. Alle indikationer passer med manualens beskrivelse af et dødt batteri; i opladestationen lyser lampen konstant grønt og nårman starter den kører den 5 cm baglæns og går i stå med slukket lampe.
Ref producenten så holder batteriet omkring 5 år, så det burde ikke væreså underligt.
Men! 1) Det har jo ikke været brugt i 3 år jf. forrige ejer og 2)når jeg tager det ud og åbner det, så er der masser af spænding på (27,9 V og den er ratet til 28) både på cellerne og på polerne ud af batteriet; P-/P+ (jeg ved ikke hvad, der skal være på C og T?). PCB i batteri-pakken ser meget flot, rent og gedigent ud, der er ikke den mindste visuelle antydning af fejl (sværtninger f.eks.)
Så jeg forstår ikke helt, hvad der kan være galt. Mit gæt er at det er kontrol-kredsløbet (C?), der er gået i udu, men så er vi ude, hvor jeg ikke kan bunde.
Har det vidende forum nogen bud?
Forhandleren har ikke et nyt batteri, og den danske agent har +4 ugers leveringstid...
Det må jeg ku' gøre selv...
Hej i forummet. Ny mand på banen, bær over med mig...
Vis hele indlægget