Det er fra i dag blevet mistænkeligt at bruge kontanter.

Kom ind på min net bank  og blev afkrævet en udtalelse om mit forbrug af kontanter hvor meget hvor mange udtag på et år hvor stor det største udtag forventes at være. Hvad hæver jeg penge til ? hvor meget jeg forventer at tjene på investeringer. hvad sker der hvis man gætter forkert. Bortset fra min pension vil alt andet være ren gætteri. Hvis jeg vil til Tyskland  får jeg brug for kontanter. som jeg hæver både her og i Tyskland, men det er ikke sikkert at jeg gør det. så enten bliver det mistænkeligt fordi jeg angiver for lidt eller for meget.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Kom ind på min net bank  og blev afkrævet en... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kovas skrev den 29-05-2024 08:44:56

Kom ind på min net bank  og blev afkrævet en udtalelse om mit forbrug af kontanter hvor meget hvor mange udtag på et år hvor stor det største udtag forventes at være. Hvad hæver jeg penge til ? hvor meget jeg forventer at tjene på investeringer. hvad sker der hvis man gætter forkert. Bortset fra min pension vil alt andet være ren gætteri. Hvis jeg vil til Tyskland  får jeg brug for kontanter. som jeg hæver både her og i Tyskland, men det er ikke sikkert at jeg gør det. så enten bliver det mistænkeligt fordi jeg angiver for lidt eller for meget.

Det startede for flere år siden. Blev udsat for samme forhør da jeg vendte tilbage til Danmark i 2018. 

Den maksimale værdi af kroner man må benytte kontant falder hele tiden. Først fra 50000 til 20000 og nu 15000. 
Vi betaler nu en dummebøde til Visa eller Mastercard hver gang vi vil foretage en transaktion. Dankortet som var verdensmester i lave gebyrer tjener ikke nok penge til bankerne.
Plastikkort selskaberne sælger også dine oplysninger om hvor du handler til højestbydende.
Men det frie marked gør jo at vi bare kan vælge et andet produkt 🤬
Personligt synes jeg det er ok at betale lidt for at forhindre økonomisk kriminalitet i Danmark.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 29-05-2024 14:19:04

Personligt synes jeg det er ok at betale lidt for at forhindre økonomisk kriminalitet i Danmark.

Jeg har intet imod at vi forhindrer kriminalitet. Men de 3-5% udenlandske kortselskaber tjener er alt for meget. Hvad koster det at lave en transaktion? 

Og hvad var det med danske bank og deres hvidvask? Dem der skal holde os i ørene kunne jo ikke selv styre deres grådighed.
Hvis du synes at det er for dyrt at bruge udenlandske kort, så lad være med at bruge dem. Det kan ikke diskuteres objektivt om noget er for dyrt.
Ratz skrev den 29-05-2024 15:05:09

JohnLarsen skrev den 29-05-2024 14:19:04

Jeg har intet imod at vi forhindrer kriminalitet. Men de 3-5% udenlandske kortselskaber tjener er alt for meget. Hvad koster det at lave en transaktion? 

Og hvad var det med danske bank og deres hvidvask? Dem der skal holde os i ørene kunne jo ikke selv styre deres grådighed.

Så drop plastikkortene.

Nu ved jeg jo ikke meget om dine forbrugsvaner. Men man kan vist uden problemer hæve 5-10.000,-, og betale op til 20.000,- med kontanter. Rækker det? Sikkert. 

Ved større betalinger kan man vel bare benytte bankoverførsler. Så kan bank og myndigheder naturligvis se hvad du bruger pengene til, men det er jo netop meningen.

Efter at have hørt om personer der, efter at det er gået op for dem at 1000 kr-sedlen snart udgår, går i supermarkedet og køber 3 l mælk som de insisterer på at betale med 3 stk. 1000 kr-sedler, synes jeg at det er ok at indføre regler der beskytter vi andre mod hvidvask og andre kriminelle aktiviteter.

Jeg har det i øvrigt også fint med at mine skattepenge bruges til at politiet indkøber fartmålere, som også benyttes til bl.a. at kontrollere min fart.

Annonce
Synes det er helt fint med noget hvidvaskning - faktisk alt under 100.000 kr/år/person er helt fint. Det tænker jeg ikke nogen skal blande sig i.
Tænker endda at Nationalbanken skulle sikre at man faktisk kunne overføre kroner elektronisk mellem personer, virksomheder og organisationer - og det faktisk burde være deres primære opgave. Noget i still med at alle kan oprette en konto i Nationalbanken og så kan man overføre op til 100.000 kr til denne konto - og så kan man eller bare gå i gang med at overføre penge til ens venner, børn, skolemælk, Netto, tennisklubben... vha. mobilen, eller computeren - ganske gratis.
Faktisk så burde det stå i grundloven at man annonymt kan overføre penge til hinanden - lidt ligesom alle tidligere generationer kunne give kontanter til hinanden uden at man skulle overvåges.

Forstår ikke alt den frygt der er for at almindelige mennesker og små svindlere ikke skal kunne give hinanden lidt småpenge. Problemet er de store firmaer, karteller, stater, de ultra-rige m.v. - her burde man lave nogle regler.
Thomas_Mygind skrev den 29-05-2024 18:35:13

Synes det er helt fint med noget hvidvaskning - faktisk alt under 100.000 kr/år/person er helt fint. Det tænker jeg ikke nogen skal blande sig i.
Tænker endda at Nationalbanken skulle sikre at man faktisk kunne overføre kroner elektronisk mellem personer, virksomheder og organisationer - og det faktisk burde være deres primære opgave. Noget i still med at alle kan oprette en konto i Nationalbanken og så kan man overføre op til 100.000 kr til denne konto - og så kan man eller bare gå i gang med at overføre penge til ens venner, børn, skolemælk, Netto, tennisklubben... vha. mobilen, eller computeren - ganske gratis.
Faktisk så burde det stå i grundloven at man annonymt kan overføre penge til hinanden - lidt ligesom alle tidligere generationer kunne give kontanter til hinanden uden at man skulle overvåges.

Forstår ikke alt den frygt der er for at almindelige mennesker og små svindlere ikke skal kunne give hinanden lidt småpenge. Problemet er de store firmaer, karteller, stater, de ultra-rige m.v. - her burde man lave nogle regler.

Tænker at du med organisationer også mener bl.a. forskellige kriminelle grupperinger.
Dit forslag til hvordan det skal strikkes sammen bør du nok genoverveje.
Måske vil du også afsløre hvordan det skal finansieres(der er jo udgifter ved dit setup)?

Tror(håber) dette er et sarkastisk indlæg?

JohnLarsen skrev den 29-05-2024 20:58:13

Thomas_Mygind skrev den 29-05-2024 18:35:13

Tænker at du med organisationer også mener bl.a. forskellige kriminelle grupperinger.
Dit forslag til hvordan det skal strikkes sammen bør du nok genoverveje.
Måske vil du også afsløre hvordan det skal finansieres(der er jo udgifter ved dit setup)?

Tror(håber) dette er et sarkastisk indlæg?

Det er faktisk ikke et sarkastisk indlæg - det er ment som primært at få gang i et betalingsetup som er styret af Nationalbanken og som virker for almindelige mennesker uden at man skal betale gebyrer til VISA, Mastercard, Mobilepay.... 

Det andet aspekt er prøve at dreje alle de uhensigtmæssigheder der er ved at bankerne skal checke alt mulig omkring mig - at sikre at det er muligt at være et annonymt menneske uden at en stat skal overvåge mig som person. Jeg frygter en totalitær stat der på et senere tidpunkt kan bruge sådanne oplysninger mod dens borgere.

Omkring det med at mindske at rockere og andre tilsvarende organisation forhindres at modtage penge for hash-handler eller lign - det tænker jeg skal løses på en anden måde - enten ved legalisering, at staten overtager salget, ligesom alkohol salg eller lign. Det er for mig en menneskeret at kunne give en gave til en person (Nabo, kæreste, børn...) - uden at staten skal overvåge mig.
@Thomas_Mygind
Til dig tror jeg kun jeg kan give et råd, der både gør dig, og flertallet af den resterende del af befolkningen, tilfreds: Emigrer uden at efterlade spor som cpr, pas, statsborgerskab m.v. i Danmark.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis