Det er fra i dag blevet mistænkeligt at bruge kontanter.

Kom ind på min net bank  og blev afkrævet en udtalelse om mit forbrug af kontanter hvor meget hvor mange udtag på et år hvor stor det største udtag forventes at være. Hvad hæver jeg penge til ? hvor meget jeg forventer at tjene på investeringer. hvad sker der hvis man gætter forkert. Bortset fra min pension vil alt andet være ren gætteri. Hvis jeg vil til Tyskland  får jeg brug for kontanter. som jeg hæver både her og i Tyskland, men det er ikke sikkert at jeg gør det. så enten bliver det mistænkeligt fordi jeg angiver for lidt eller for meget.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo, men med det postnummer tænker jeg det er helt naturligt. Du ved, jyder og moms osv. Herovre får vi aldrig sådan nogle spørgsmål. Og min hustru og jeg har endda en jysk bank.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er desværre realiteterne nu, hvor Danmark har noget af Europas hårdeste lovgivning omkring compliance og hvidvask. Det rammer bare helt skævt (og er man uenig i det, har tv2 en fin dok om dét).

Blot svar ærligt og begrund at det er til privat forbrug håndteret efter det anbefalede kuvertsystem. Det er begrundelse nok.

Hvis du er selvstændig, så pas på. Bankerne kan godt afslutte dit engagement, hvis de mistænker hvidvask eller ser risici ved dig som kunde. Og er man smidt ud ét sted, er det svært at komme ind andre steder. ​
Tak for svar. Hr.T  hvad er det anbefalede kuvertsystem.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Bankerne skal holde øje med transaktion som ikke er normale for kunden. De skal derfor have nogle data at folde sig til. Det er ikke noget nyt. Det gælder for  alle banker, men der er nok forskel på hvordan de håndtere det.

For nogle år siden, da vi havde negative renter, åbnede jeg en konto i en bank der kun er på nettet. Jeg skulle indtaste de beløb jeg forventede at ville indsætte og trække ud pr. måned. Det var kun for at deres overvågnings algoritme, havde nogle tal at arbejde med. De havde ingen reel betydning for min brug af kontoen.
Hvis dine indtastede svar ikke har nogen reel betydning for bruge af kontoen. Hvad er det så værd. Jeg synes at brugen af kontanter er så forskelligt afhængigt af hvor meget jeg tager på ferie. Og det kan jeg på ingen måde sige noget om før jeg tager afsted. Så måske skal jeg bruge 5000 i kontanter eller bare 500.
Ps hvis jeg vidste hvor meget jeg ville tjene på investering ville jeg jo være millionær.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Annonce
JohnLarsen skrev den 29-05-2024 08:54:35

Jo, men med det postnummer tænker jeg det er helt naturligt. Du ved, jyder og moms osv. Herovre får vi aldrig sådan nogle spørgsmål. Og min hustru og jeg har endda en jysk bank.

Jeg har konto i en finsk bank med filial i DK. Der er jeg også blevet spurgt om brugsmønster. Der rager ikke staten eller banken, hvad jeg bruger mine penge til, så længe det er lovlige formål. Med hensyn til "manglende moms" og jyske dollars, er det mit indtryk, at det foregår i ligeså stor stil på djævleøen. Udsendelsen i TV2 bekræfter i stor stil et særdeles løst forhold til moms- og skattebetaling i den østligste del af Danmark, blandt visse grupper.

fase
Det er for at udgå hvidvask. De overvåger om det er helt anderledes, det er sker. Om du hæver ingen ting eller 5000 kr til ferien, har igen betydning. Hvis du sætter 50.000 kr ind ​hver anden uge og hæver en million til julegaver, ville du høre fra dem medmindre du havde angivet værdier i den størrelse.
Ja det er pga. hvidvask, jeg blev også spurgt da jeg skiftede bank sidste år, jeg skrev bare højere beløb på en det jeg kommer til at bruge.
Har en bekendt der arbejder i afdelingen for hvidvask i en stor ​bank, de skal melde ind til finanstilsynet, men det er sjældent at der gøres yderligere.

Vi prøver igen, i morgen --
Ja, hellere skrive for stort end for lille beløb. ​

Hvis banken acceptere at åbne en konto, uden at man har angivet hvordan man bruger den, vil der blive anvendt standard værdier. ​Overvåget bliver man under alle omstændigheder.
S. Fabrin skrev den 29-05-2024 10:08:58

Med hensyn til "manglende moms" og jyske dollars, er det mit indtryk, at det foregår i ligeså stor stil på djævleøen. Udsendelsen i TV2 bekræfter i stor stil et særdeles løst forhold til moms- og skattebetaling i den østligste del af Danmark, blandt visse grupper.

Javist, indvandring fra vest mod øst :-)

I min omgangskreds er der rigtig mange med lidt jysk accent. Herover for at få en uddannelse, møder en af det modsatte køn, finder job. Kommer aldrig retur undtagen når børnebørnene skal til bedsteforældrene eller der er begravelse :-)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis