Hvorfor brændte min afbryder af? :-/

Hejsa!

Jeg er ikke elektriker! Så er det på plads :-)
Ude i vores skur har vi en afbryder til strømmen i skur og tidligere carport, den var der da vi flyttede ind.
Vi har siden lavet carport om til orangeri og smidt en oppustelig spa derud.
Det resulterede i en skjult elektrisk brand indenfor, da man bare havde kørt strøm ud fra et badeværelse >.<
Så det fik jeg lavet om, så vi nu har en sikring for sig selv til det udvendige, altså noget lys, skur og orangeri.

Men de sidste par dage har strømmen gået og kommet igen ude i skuret mm.
Så jeg var ude og kigge og troede det var stikket ved min spa. Men intet kunne jeg finde.
Da jeg så havde slukket og tændt nogle gange via afbryderen, så kom der til sidst ingen strøm.
Så jeg pillede afbryderen fra hinanden og fandt ud af den var brændt sammen!

Det jeg så gerne vil have hjælp til er, at forstå hvorfor det er sket, for at finde ud af hvad og om noget skal laves om derude.

Jeg tænker det sker grundet belastning fra vores spa, den bruger ca 1800kwh når den slår varme legemet til.
Hvis jeg læser afbryderen korrekt, så kan den tage op til 10 a, altså omkring 2400kwh.
Men! Synes også at have læst det ikke er vedvarende, så altså ikke til en spa der kan kræve højt forbrug i flere timer.
Kan det være problemet? At spa kræver for meget for længe?
Eller kan det være noget så simpelt at ledningen ikke sad ordentligt i afbryderen?

Mvh.
René.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  

Er det en kvalitets afbryder, eller er den en af lavpris produkterne.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 28-05-2024 21:26:00

Velkommen på siden  

Er det en kvalitets afbryder, eller er den en af lavpris produkterne.

Mange tak! :-)
Jeg vil tro det er Elworks fra JemogFix, så det er nok meget lavpris :-D

Så køb LK ​Opus, så er jeg sikker på problemet er løst...

Vi prøver igen, i morgen --
Du har helt ret i at det er den længere varende strøm som brænder den af. Og det er netop problemet ved disse meget billige afbrydere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Okay... jamen det var da en simpel løsning på det :-)
Og værd at huske! Så kigger jeg lige på kontakten den sidder i og får den skiftet også, hvis den også har været for billig.

Tak for hurtig og god respons!
Annonce
Hvis du mener det udvendige underlag, så passer OPUS ikke sammen med den du har. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ah tak for heads up.
Men nej jeg er med på hele kontakten og afbryder skal udskiftes - som kræver en autoriseret installatør! :)
Så må vi se hvornår det bliver, lige nu er den sat til andet sted og kører kun pumpe, så den trækker ikke noget heftigt langvarigt.
Man skal passe på med ampere-angivelserne. Afhængig af hvilken standard, der er brugt til test, vil den være testet i længere eller kortere tid, men aldrig kontinuert. Ofte er udstyr mærket med 6 timer.

Med et 1800 W varmelegeme bruger du næsten 8 A, så jeg vil anbefale at du bruger udstyr, der er mærket til 16A. Det gælder både ved billigt og dyrt materiel.
Udskiftning må du gerne lave selv, også underlaget/dåsen. Du må bare ikke selv flytte afbryderen eller ændre på kablingen.
Piskeris skrev den 29-05-2024 10:48:57

Udskiftning må du gerne lave selv, også underlaget/dåsen. Du må bare ikke selv flytte afbryderen eller ændre på kablingen.

Ah der kan man bare se! Så gør jeg det bare selv :)

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis