EL hjælp -Korrespondance med stikkontakter

Hej hej, ny bruger, gammel fora bruger.

Jeg står og skal bruge hjælp med korrespondance og 2 stikkontakter.

Der er trukket kabler og jeg havde inden da også samlet det på gulvet og tjekket at det virkede, men grundet andre ting, kom jeg fra det og står nu med et mindre problem, nemlig at samle det korrekt i rummet hvor det skal være.

Jeg har vedhæftet billeder, som viser hvordan kabler er trukket og komponenter i de andre billeder. 1 billede viser ​oversigt, billede 2 ​komponenter hvor strøm kommer til, billede 3 anden afbryder ​og stikkontakt.

Er der ikke en venlig sjæl som kan tegne, gerne på billederne, som viser tydeligt for en ikke fagmand, hvordan det samles korrekt. Og meget gerne stregtegning på et af billederne, på forhånd mange tak og god dag til Jer, trods regnen.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor kommer strømmen ind?
Du kommer nok til at mangle en leder mellem de to korrespondance afbrydere. Måske mangler du flere, men det er ikke til at sige, når man ikke ved hvor der er forsyning med fase og nul.

Tillæg til Godevens indlæg, du skal bestemme dig for om du vil have fast fase ved begge afbrydere, eksempelvis til fremtidige stikkontakter. Det har indflydelse på kablingen (korrespondance A eller B). Uanset hvad skal du have noget femlederkabel eller nogle enkeltledere (pvl), dine 3 ledere bliver ikke lovligt farvemæssigt.
Godeven, jeg tænker tilgangen er til højre - illustreret med stikproppen, jf. beskrivelsen for billede 2. 
Hvor mange ledere har du mellem de to korrespondanceafbrydere? Forhåbentlig 5.
Kan du ikke vise billeder af dåser/underlag, hvor afbrydere og stikkontakter skal monteres?
Du skal også vise kablet til lampestedet, hvis ikke kablerne mellem afbryderne går gennem det.

fase
Hvis strømmen kommer ind kun ved en af de to stikkontakter, kan du med de ledninger du har, ikke få korrespondance. Du kan ​kun lave en opkobling hvor den ene afbryder tænder og slukker ​for lyset, men ikke så man kan slukke på enten den ene eller den anden.
...
Annonce
Men som vist på billedet af det hele, kommer strøm ind ved den ene stikkontakt/afbryder i højre side. Gid jeg havde det billede jeg tog af det samlet på gulvet, hvor det hele virkede.
Det har ikke virket. Det kan kobles op så du kan tænde lyset fra hver af de to afbrydere, men du kan ikke slukke fra den anden afbryder, kun på den du har tændt. Man bruger aldrig den form for opkobling i en husinstallation.

Det ligner at det er det du har gjort og så blot ikke testet det ordentligt. Til korrespondance skal der ikke kabler til lysudtag fra begge afbrydere, det er nok fra den ene. Men der skal flere ledere mellem de to afbrydere, så der kan laves korrespondance mellem de to.

Godeven, en tegning ville rart at se, hvis muligt
Det du viser kan ikke fungere. Heller ikke som tænding med blot en afbryder. 
Har du alene haft korrespondance delvis til at virke på bordet, så har du brugt gul/grøn som strømførende og det er også fy fy. Og du har ikke strøm på stikkontakter konstant.
( hvis du har opfundet noget andet, så kan du godt begynde at bruge af de millioner du kan tjene på det  )
Løsning: 
Tilgang med strøm hvor det er nemmest.
Så skal der 5 leder kabel fra lampested og til de 2 afbryder/stikkontakt kombinationer
Blå ( Nul) skal i stikkontakt og i N ved lampe
Brun ( fase ) skal i stikkontakt OG i en pil ud ved begge afbryder / stikk. steder og skal samles ved lampe.
grå ( mellem ledning ) Skal i Pil ind i begge afbrydere og blot samles ved lampested.
Sort ( tændledning) skal i den anden pil ud i begge afbrydere OG skal i M1 ved lampe
Gul/grøn skal i jordklemme ved stikkontakter og samles ved lampested 
Lampe monteres så på N og M1 Hvis der ikke er udtag så på blå og sort. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis