Fald på træterrasse?

Skal der være fald på en træterrasse?

Jeg er i gang med at bygge en og opdager her lidt sent i processen, at der mange steder står, at der bør være fald. Det troede jeg ikke, der skulle (modsat på en fliseterrasse).

Jeg ville uden det store besvær kunne lave et fald på 0,5% ved at klodse strøerne 2 cm op i bjælkeskoene på soklen. Skal jeg op på 1%, vil jeg skulle flytte bjælkeskoene 4 cm op. Det skulle nok også kunne lykkes, men jeg vil gerne undgå det.

Men spørgsmålet er: Skal der være fald på?

Der er en enkelt gammel tråd uden entydig konklusion: https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/192847/s/fald-paa-traeterrasse. Måske der i dag er flere, der kan sige noget i dag?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er der ingen grund til. Der vil jo være mellemrum mellem brædderne, så der vil ikke være en stor samlet flade, hvor man har behov for at lede vandet væk fra. Vandet vil løbe ned i alle mellemrummene og ikke give nogen problemer.

Kurt B. Andersen
Jeg synes det kommer an på hvilke brætter man bruger. Jeg lavede vores af ipe som er rillet i overfladen. så på dem ville vandet ikke løbe til siden. Jeg lavede fald på vores og det er meget tydeligt at vandet løber hurtigt af. Jeg ville nok osse lave fald på brætter som er glatte. Der kan stå meget vand på et vandret bræt før det løber af.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Når du ligger dem så kig på årringe på endetræet og læg dem så de buer rigtig vej.

Kurt, altså sådan at årringene "smiler", dvs. peger opad?

Kovas, du har m.a.o. gjort det for at beskytte det enkelte bræt og ikke for at beskytte huset? Jeg kunne nok godt leve med at brædderne får taget lidt af levetiden. Det tror jeg gerne jeg vil ofre for at få en plan terrasse.
Det kommer som tidligere skrevet an på træsorten. Jeg lavede fald på min terrasse sidste år men af erfaring kan jeg oplyse at vandet stadig bliver liggende på nogle af brædder da de enten buer en lille smule op ad efter de er monteret eller de vrider sig en smule efter de er lagt således at faldet "forsvinder"
Annonce
Jeg bruger almindeligt, trykimprægneret træ. Er det en type, der særligt påkræver fald?
StigN skrev den 27-05-2024 09:20:57

Kurt, altså sådan at årringene "smiler", dvs. peger opad?

Kovas, du har m.a.o. gjort det for at beskytte det enkelte bræt og ikke for at beskytte huset? Jeg kunne nok godt leve med at brædderne får taget lidt af levetiden. Det tror jeg gerne jeg vil ofre for at få en plan terrasse.

Faldet er self væk fra huset. det er ikke for at beskytte det enkelte bræt men fordi de tørre meget hurtigere efter en byge. Faldet er så lille at man ikke mærker det, men det ses også på havebordet at hvis jeg sætter det så brætterne er paralelle med terassebrætterne så løber vandet også hurtigere af her.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er super med nogle inputs! Tak!

Jeg tror jeg laver den uden fald, også selvom det kan gøre, at vandet får lidt sværere ved at løbe af det enkelte bræt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også