Anbefalinger til egnet produkt, til at lappe lille bitte hul i vandtank med, eftersøges! :-)

Hejsa gode folk herinde!    

Jeg skulle hjælpe forældrene med at rense fliser for alger med en Nilfisk højtryks renser. Og da de har egen brønd, bruger de ofte oppumpet vand fra denne til deres have relateret opgaver.

Trykket på dette vand er dog ikke stabilt på samme måde som fra vandværket, da pumpen som suger vandet op og ind i en tank, aktiveres periodisk når trykket når ned under et vidst niveau(så trykker danser lidt op og ned under kontinuerligt brug).
Og dette kunne min Nilfisk højtryksrenser vidst ikke lide(den har vidst en tryk føler på indgangen, som ikke tilllader pumpen at starte før trykket ligger indenfor et vidst område og er stabilt indenfor en Nilfisk defineret grænse).

Så efter at have brugt irriterende meget tid på at justere på den fjeder som slår pumpen til og fra, endte jeg med at forsøge at have pumpen til at køre konstant, ud fra ideen om at trykket så måtte blive mere jævnt og ikke nå at blive evt. for lavt. 

Dette resulterede dog desværre i at der nu gik hul på tanken.....til min store overraskelse. Troede at tanken var langt overdimensioneret til at der kunne opstå trykskader på den.

Nu har jeg så et lille hul på ca. 1 mm i diameter på siden af tanken som jeg skal have lukke på en eller anden måde.  Jeg kan stoppe udsivningen ved at trykke min finger imod hullet.....så tænker derfor at en lap burde være mulig, da trykket ikke er særligt hårdt når jeg kan stoppe det med en finger.

Men har aldrig prøvet at lappe en vandtank under tryk før(edit: Sprolig korrektion, der er ikke tryk på tanken mere, da jeg selvf. har slukket pumpen og drænet tanken for vand til under niveauet hvor hullet er, men lappen skal kunne holde til at der kommer vandtryk tryk på igen...), så kender ikke værktøjet/produkterne man anbefaler til dette formål.

Jeg startede straks ud med at prøve at google et produkt(i alt hast for at komme videre).
Og fandt ingen umiddelbare løsninger, men fandt dog et metal spartel produkt hos Biltema = https://www.biltema.dk/bilpleje/bilvedligehold/bilspartelmasse/metalspartelmasse-027-l-2000048202

Tanken var så at slibe let rundt omkring hullet, så malingen var væk og så smøre dette produkt på.

Men jeg aner intet om dette vil virke eller evt. give nye problemer.....så efter jeg indså jeg ikke når at komme videre med mit projekt på den lovede dato, samt indså jeg nok hellere må reparere det ordentligt/forsvarligt. 

Vælger jeg nu at høre folket herinde.....som nok har mere erfaring end jeg, med dette emne....forhåbentligt!      
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din Nulfisk burde være ligeglad med trykket på vandet. Den burde selv kunne suge fra f.eks. en palletank.
Hullet i hydroforbeholderen er ikke sådan lige at reparere. Beholderen er nærmest rustet op, når trykstigningen kan gøre den utæt, så det ville nok være en god ide af finde en anden beholder.
Jeg ville nok reparere midlertidigt med en selvskærende skrue, en spændeskive og et blødt stykke gummi (måske cykelslange). Måske en god fugemasse i stedet for gummiet.

Søren O
Der er ingen tvivl om at beholder er tæret indefra. Så uanset hvordan du reparerer så er det et spørgsmål om få år før der skal findes en ny tank. Hvis vi går ud fra at det er tæring så kan det blive tvivlsom om en selvskærende skrue kan få fat i noget.
Jeg ville slibe maling væk og så lime en stump gummi på med 2 komponent epoxy lim. F,eks. denne. Den fås som RAPID dvs. den hærder på få timer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Søren, mange tak for dit forslag.

Jeg er lidt bekymret for om metallet omkring hullet er stærkt nok til at holde en skrue på plads....i ret lang tid. Især hvis hullet skyldes rust på indvendig side. Så tænker derfor umiddelbart, at et lim/fugemasse produkt, som kan vedhæfte kraftigt til metal og er vandafvisende, vil være der optimale valg?  🙂

Udskiftning af vandtank/større VVS arbejde, vil jeg gerne forsøge undgå eller i det mindste udskyde. Da jeg ikke lige orker dette(mangler erfaring....og pt. tid til sådan et projekt) samt også ved forældrene ikke har lyst til at spendere penge på dette(fattige pensionister  😉). Og hullet ville jo ikke være opstået(endnu ihvertfald) , hvis pumpen fik lov at regulere trykket og køre som den plejede.....altså, det er pt. min skyld at tanken er blevet utæt. 😊, så skal bare have fundet en hurtig og billig løsning hurtigst muligt, så at deres toilet på værkstedet kan benyttes igen og de har mulighed for at anvende vandet vandet fra brønden igen!  😉
ev elmand skrev den 26-05-2024 11:53:01

Der er ingen tvivl om at beholder er tæret indefra. Så uanset hvordan du reparerer så er det et spørgsmål om få år før der skal findes en ny tank. Hvis vi går ud fra at det er tæring så kan det blive tvivlsom om en selvskærende skrue kan få fat i noget.
Jeg ville slibe maling væk og så lime en stump gummi på med 2 komponent epoxy lim. F,eks. denne. Den fås som RAPID dvs. den hærder på få timer. 

 Hej Erik, og tak for dit forslag!  🙂

Hvorfor putte noget eksternt materiale ind i en lap, som ikke har hæfte egenskaber i sig selv(gummiet)?  

Er det fordi der ikke findes et tætnings produkt til metal, som kan agere lap i sig selv alene??  Jeg tænker jo umiddelbart,  at dette ville være optimalt?   🙂

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Udvendig tætning holder bare ikke ret godt, når der er tryk indefra. Måske udvendig tætning kan holde, hvis det kombineres med et spændebånd, f.eks. en stump “vindtrækbånd” der så sammenspændes med en 8 - 10 mm bolt.
At udskifte en hydroforbeholder vil jeg vurdere er et ret lille vvs projekt.

Søren O
Din tank er sikkert færdig som sanger, den er så tæret, at den bør udskiftes. En midlertidig løsning er som foreslået en galopskrue (selvskærende skrue) i hullet og bestil en ny tank.

fase
Hmm.....så et lillestykke gummi, spændt hårdt ind imod hullet i tanken via et spændebånd, kunne måske også være et bud på en hurtig løsning??  

Eller er det tvingende nødvendigt med en skrue/bolt i hullet også? 🤔. Ja, er lidt "grøn" kan I måske fornemme!  😊
Mon ikke en god fugemasse, en gummiplade og spændebåndet kan klare opgaven.

Søren O
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også