Anbefalinger til egnet produkt, til at lappe lille bitte hul i vandtank med, eftersøges! :-)

Hejsa gode folk herinde!    

Jeg skulle hjælpe forældrene med at rense fliser for alger med en Nilfisk højtryks renser. Og da de har egen brønd, bruger de ofte oppumpet vand fra denne til deres have relateret opgaver.

Trykket på dette vand er dog ikke stabilt på samme måde som fra vandværket, da pumpen som suger vandet op og ind i en tank, aktiveres periodisk når trykket når ned under et vidst niveau(så trykker danser lidt op og ned under kontinuerligt brug).
Og dette kunne min Nilfisk højtryksrenser vidst ikke lide(den har vidst en tryk føler på indgangen, som ikke tilllader pumpen at starte før trykket ligger indenfor et vidst område og er stabilt indenfor en Nilfisk defineret grænse).

Så efter at have brugt irriterende meget tid på at justere på den fjeder som slår pumpen til og fra, endte jeg med at forsøge at have pumpen til at køre konstant, ud fra ideen om at trykket så måtte blive mere jævnt og ikke nå at blive evt. for lavt. 

Dette resulterede dog desværre i at der nu gik hul på tanken.....til min store overraskelse. Troede at tanken var langt overdimensioneret til at der kunne opstå trykskader på den.

Nu har jeg så et lille hul på ca. 1 mm i diameter på siden af tanken som jeg skal have lukke på en eller anden måde.  Jeg kan stoppe udsivningen ved at trykke min finger imod hullet.....så tænker derfor at en lap burde være mulig, da trykket ikke er særligt hårdt når jeg kan stoppe det med en finger.

Men har aldrig prøvet at lappe en vandtank under tryk før(edit: Sprolig korrektion, der er ikke tryk på tanken mere, da jeg selvf. har slukket pumpen og drænet tanken for vand til under niveauet hvor hullet er, men lappen skal kunne holde til at der kommer vandtryk tryk på igen...), så kender ikke værktøjet/produkterne man anbefaler til dette formål.

Jeg startede straks ud med at prøve at google et produkt(i alt hast for at komme videre).
Og fandt ingen umiddelbare løsninger, men fandt dog et metal spartel produkt hos Biltema = https://www.biltema.dk/bilpleje/bilvedligehold/bilspartelmasse/metalspartelmasse-027-l-2000048202

Tanken var så at slibe let rundt omkring hullet, så malingen var væk og så smøre dette produkt på.

Men jeg aner intet om dette vil virke eller evt. give nye problemer.....så efter jeg indså jeg ikke når at komme videre med mit projekt på den lovede dato, samt indså jeg nok hellere må reparere det ordentligt/forsvarligt. 

Vælger jeg nu at høre folket herinde.....som nok har mere erfaring end jeg, med dette emne....forhåbentligt!      
Hejsa gode folk herinde!      Jeg skulle hjælpe... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke tætne med diverse kemi, hvis tanken også er til drikkevand.

Gummi med spændebånd rundt om tanken, er den rigtige (midlertidige) løsning.

Elektronikteknikeren
Kan vi ikke få et billede af "hullet" i tanken?
Jeg tænker at der er stor risiko for at det er en lille flænge/revne som hurtigt kan udvikle sig.

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Ildstaal skrev den 26-05-2024 15:45:07

Kan vi ikke få et billede af "hullet" i tanken?
Jeg tænker at der er stor risiko for at det er en lille flænge/revne som hurtigt kan udvikle sig.

Jo da, her er lidt flere billeder af setup'et!   

Troede egentlig jeg senere kunne putte flere billeder i min første besked til dette emne,  men så må jeg håbe folk gider at læse tråden igennem!    
Gregeren skrev den 26-05-2024 15:30:52

Du skal ikke tætne med diverse kemi, hvis tanken også er til drikkevand.

Gummi med spændebånd rundt om tanken, er den rigtige (midlertidige) løsning.

Vandet bliver brugt til toilet skyld + håndvask + diverse have vandings projekter, når det lige passer ind i sæsonen(via udtaget i bunden af tanken).

Vandet der pumpes op fra jorden går igennem et vandfilter, inden det bliver ledt videre over i tanken.

Så det bliver ikke brugt til decideret drikkevand!   

Men lyder også til herinde, at folk ikke syntes at jeg forsøge med at lave en "kemisk baseret" lap på vandtanken.

Så jeg hælder også pt. imod en løsning, hvor der bliver presset noget gummi hårdt ind imod hullet som tætning....og at det skal gøre via en løsning som inkluderer et spændebånd af en slags!   
Ja det er sku et sjovt lille fint rundt hul midt på tanken, jeg ville nok lige rode lidt i hullet med en skruetrækker eller lignende (Uden vandtryk på!), for at se om den er helt gennemtæret af rust. Hvis ikke kan du godt forsøge med gummi og spændebånd.

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Annonce
Tror godt du kan få den selvskærende skrue til at bide fast. Det ligner grubetæring. Havde du haft en gevindtap, kunne du sikkert lave gevind til en bolt.

Søren O
Prøv først med skruen, går det galt så gummi med fugemasse og " livrem" omkring beholder. 
Du kan ikke få det til at holde med selvvulkaniserende tape. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også