Fugepistol på batteri/akku

Jeg skal have fuget vinduer og døre om både hjemme og i sommerhuset her til sommer, og når jeg tænker på resultatet (eller manglen på samme...) kontra arbejdsindsatsen sidste gang en sådan seance blev foretaget, forestiller jeg mig, at jeg vil blive glad for en elektrisk fugepistol af en slags.
Efter at have søgt lidt på nettet, har jeg bemærket at den billigste (Einhell) koster ca. 700,- plus batteri og lader til 300,-. Det er immervæk mange penge, hvis skidtet ikke virker ordentligt. Jern & Fisk har en på 4xAA batterier, som de reklamerer med kan tømme 10 dåser før batterierne er døde. FUGEPISTOL.

Hvad er jeres erfaringer? Er den billige fra JF OK og investeringen værd?
Hvorfor koster en mærkevarefugepistol det samme som 2-3 gode skruemaskiner, undrer jeg mig også over...

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har ingen erfaring med dem på batteri, har brugt trykluftmodel meget på et tidligere arbejde, men jo bøvlet med kompressor og slange.

Men en manuel fugepistol af god kvalitet er nu rimelig nem at bruge, og få en jævn fuge, og kan på ingen måde sammenlignes med de billige til en 50'er
Jeg har sådan en her, den er jeg super godt tilfreds med, den er også god til de lidt stive fugemasser, når man trykker håndtaget helt frem løsner den stemplet, så fugepatronen ikke står og savler.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg ville købe en billig 2 stangs fugepistol - manuel.
Men så ville jeg skære enden af fugespidsen af så den gav 5 mm fugemasse.

Jeg har masser af (dårlig) erfaring med at fuge med en almindelig fugepistol. Specielt vinduerne i sommerhuset, der går helt ned til jorden er !#¤% svære at lægge en pæn fuge i. Min ide var, at hvis fugemassen kunne komme pladrende i et jævnt, anstændigt og fornuftigt tempo, ville det være mere henad svejsning, som jeg plejer at have nogenlunde held med.

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Husk at få pindende i væske lang tid før (uger - ikke timer) og brug glittevæske og bagstop. Så kan det blive pænt 
Før har jeg brugt vand med en god sjat opvaskemiddel i. Pindene står altid i blandingen i en dåse, der er forseglet med en plastpose.
Er glittervæske bedre end min husmandsopskrift?

Annonce
Det er ikke let at lægge en ordenlig fuge. Man skal have mængde og bevægelse til at passe, så der en ensartet fuge. Med en elektrisk fuge pistol er mængden der strømmer ud konstant, det vil sige man har ikke rigtig styr på hastigheden, men man skal stadig sørge for at mængde og bevægelse til at passe sammen. En elektrisk fugepistol hjælper ikke på det. Om man skal lave et jævnt træk eller jævnt tryk er ligegyldigt, man skal stadig sørge for at mængde og bevægelse passer. Med en manuel ​har men lidt bedre føling med hvad der sker.

Jeg har en elektrisk fugepistol, men foretrækker at bruge en manuel. For mig er en fuge altid en udforing, med en elektrisk er det ​lidt mere stressfyldt.

Uanset om man anvender en manuel, trykluft eller elektrisk er det noget man skal øve sig på.

Men for at give lidt input om billige og dyre elektrisk udgaver så ville jeg glemme den billige Prize fra JF. Havde de haft en Falke ville jeg overveje det.
Gør Det Selv havde en test i marts måned. Jeg husker at der var stor forskel på mærkerne. Forskellene var indstilling af hastighed, hvor kraftig motor samt hvor god de var til at stoppe flowet når man slap knappen. Makita til 1800 vandt, Ryobi blev Godt Køb til 600.  Einhell  var vist ok men havde små fejl som fx at flowstop ikke virkede hver gang.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Køb den fra Dana jens foreslår den er rigtig god, glem de billige ramme modeller  de er værdiløse. Skal du have en akku skal du op i den dyre ende for at få noget der virker. 
Den fra dana er også min favorit. Og så ser jeg, at de prof sprayer med glittevæske før de trækker fugen pæn, så den ikke er all over the place.

Derudover er silikone det absolut værste materiale at fuge med. En byggefugemasse er lettere imo.

Efter at have fuget 4 vinduer er min dom klar: jeg vil betale mig fra en fugemand næste gang. Det er bare flottere. 
Det lyder jo som om, at jeg ikke får den ønskede fornøjelse af en elektrisk model. Normalt bruger jeg samme type (skeletpistol) som Thomas Mygind foreslår, men jeg vil sgu godt ofre nogle gysser, hvis Dana Lims er meget bedre at arbejde med (jeg hader at fuge - især umulige steder - så er det sagt én gang for alle!).
Så skommer vi til spørgsmålet om fugemassen. Jeg har altid brugt en kvalitets/mærkevare byggesilikone, og har ingen begreb om hvad "byggefugemasse" dækker over.
Alt, der kan lette arbejdet og gøre resultatet pænere, skal forsøges. Kom frisk  

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis