Unidrain. Problem, med 2 vandlåse !

Har fået installeret unidrain linjeafløb med vandlås i udløbshuset, men når vandlås sættes i, kan vandet ikke løbe ud.
Vi har fået at vide af andre vvs´ ere at det er fordi den gamle vandlås stadig sidder nede under gulvet, så når der er to vandlåse opstår vacuum, og derfor løber vandet ikke ud. Firmaet foreslår at bore hulker i unidrain vandlåsen, men så er vi jo lige vidt,for så løber snavs og hår jo bare ned til den vandlås vi IKKE kan rense og vi gider jo ikke have en fast udgift til kloakmester der skal komme og rense.
Er det ulovligt udført eller bare upraktisk?
Hvad synes l?

Jeg mener at de må brække gulv op og fjerne den gamle vandlås under brusenichen så unidrain vandlåsen virker eller de dropper unidrain og laver en tradtionel rist med kuvertald.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er ikke lovligt , du må aldrig lede vand fra en vandlås gemmem en anden
det er sikkert en p-vandlås hvis den sider så dybt
den vil du ikke få probler med
Det er grundlæggende ulovligt udført, da der skal være rensemulighed af en vandlås.
Så hvis den gamle vandlås ikke længere har rensemulighed, burde den have været fjernet.
Nu kan der jo opstå en vis diskussion om hvor fejlen ligger, da det kan afhænge af hvad der er aftalt ifm med opgaven.
Hvem har monteret hvad, er de autoriseret, hvad lød opgaven på?

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 24-05-2024 05:24:47

Det er grundlæggende ulovligt udført, da der skal være rensemulighed af en vandlås.
Så hvis den gamle vandlås ikke længere har rensemulighed, burde den have været fjernet.
Nu kan der jo opstå en vis diskussion om hvor fejlen ligger, da det kan afhænge af hvad der er aftalt ifm med opgaven.

ved ikke hvordan du kan udtale dig om lovligheden

hvis vandlåsen ikke monteres i unidrinet og det er monteret lige over en p-vandlås er der en rensemulighed , og dermed også lovligt
Jeg vil ikke blande mig i, hvad der er lovligt, men to vandlåse efter hinanden dur ikke.

Undtagelsen er hvis vandlås nummer to har adgang til fri luft, så kan der godt være to vandlåse efter hinanden. Hvis man fx har et en gulvrist med vandlås under og  afløb fra en vask, der løber ud under risten, men før vandlåsen. I det tilfælde kan man gode have en ekstra vandlås under vasken. Der vil aldrig kunne opstå tryk eller vakuum mellem de to vandlåse.

I trådstarters eksempel er det fordi, der opstår tryk mellem de to vandlåse, som afløbet ikke har nok fald til at overvide.
bredker skrev den 24-05-2024 12:48:49

hvis vandlåsen ikke monteres i unidrinet og det er monteret lige over en p-vandlås er der en rensemulighed , og dermed også lovligt

Jeg kommenterer sådan set ud fra at der skrives at de IKKE kan komme til at rense den gamle vandlås. Så er det så vidt jeg ved ikke lovligt.

Bare kald mig BBB 
Annonce
Big Bam Boo skrev den 24-05-2024 14:25:14

bredker skrev den 24-05-2024 12:48:49

Jeg kommenterer sådan set ud fra at der skrives at de IKKE kan komme til at rense den gamle vandlås. Så er det så vidt jeg ved ikke lovligt.

en p-vandlås behøver du ikke kunne komme til , bare der kan komme et bånd eller slange ned til den

men det er på intet tidspunkt lovligt med 2 vandlåse efter hinanden
bredker skrev den 24-05-2024 05:20:36

Tænker du mener at den får jeg problemer med?

Tak for hurtigt svar. Min kone har sagt ved opstarts møde at hun ikke ville have unidrain medmindre hun selv kunne komme til at rense den for hår (hun har langt hår). Indtil nu har hun 1 gang om måneden løftet en rist midt i brusenichen og stukket armen ned og fjernet hår fra vandlåsen (nok p lås). Bygget af Lind og Risør efter reglement. 

Så unidrains medfølgende vandlås kan renses, den kan bare ikke bruges. Så nu er der så kun adgang for at spule p låsen nedenunder med en eller anden slange eller fjeder gennem et lille hul i siden af linjeafløbet og langt ned under gulvet - og det er ikke vores opfattelse af at kunden selv skal kunne rense sin vandlås. Det lyder som en opgave for kloakmester. Og en fast udgift.

De er autoriserede. Jeg vil ikke nævne firmaets navn, da de endnu ikke har nægtet at udbedre det, men de forsøger (i mine øjne) at lave cowboy tricks med at bore huller i Unidrain vandlåsen.

Vores overløbshuller i håndvasken virkede heller ikke så nu har de fjernet vandlåsen under vasken og det synes jeg heller ikke er trygt - for hvor løber hår og snavs nu hen?
Teorien var at der nok sidder en vandlås gemt i væggen som hæmmede afløb via overløbshullerne.
 Men igen: vandlåse er vel til for at bruger ikke skal ringe til professionelle når noget stopper?

PS : Toilettet som lige er installeret, siver nu på 5. Uge og bidet’et vipper og fugen sprækker - så det ligner et mønster…..
Amatørdino skrev den 24-05-2024 16:24:01

bredker skrev den 24-05-2024 05:20:36

Tænker du mener at den får jeg problemer med?

ja hvis der er en vandlås i gulvet

er der en gammel p-lås kan du nemt kontrolere det , hvis du skubber en slange elig ned , bliver den våd efter max et par meter og det ikke lugter fra afløbet er der nok en vandlås
så undlader du bare at montere låsen i den nye , og bruger den som alm afløbsskål , så er det iorden

er de gamle rør pvc
Det lyder som det rene vilde vesten. Måske er der en vandlås i væggen. Vi efterlader en vandlås i gulvet som så umuligt kan renses. Det lyder ikke som seriøst vvs arbejde.
Men så igen, hvad har projektet gået ud på. Hvis de “bare” skulle montere unidrain, så er det jo det de har gjort.
Hvis ikke projektet har inkluderet at der skulle hugges op i gulvet og laves ny kloak, så bliver det jo heller ikke gjort.

Bare kald mig BBB 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis