Solcelleanlæg med generator backup

Hej
Jeg overvejer for sjov (og fordi russerne kommer  ) at have et nødstrømsanlæg.
I mine øjne vil en 3-faset solcelle inverter med 6 kW paneler, og ca 6 kWh batteri være optimalt. 
Det der gør det lidt specielt er at jeg godt kunne tænke mig at kunne oplade fra en generator, hvis elnettet er væk.
Jeg forestiller mig at det virker sådan at hvis batterierne når fx. 20%, så sender inverteren et ATS signal, der starter generatoren. Dog selvfølgelig kun hvis der ikke er en netforbindelse.
Det jeg har brug for hjælp til er:
Hvordan finder man invertere der har den funktionalitet ?
Jeg har fundet denne: https://mikma.dk/shop/invertere-og-batterier/solplanet-10-kw-hybrid-inverter-3-faset/
Den har mulighed for at funktionen bliver tilføjet i fremtiden.
>GEN (Dieselgeneratorfunktionen er ikke udgivet i øjeblikket) 
Jeg kan godt finde generatorer, der kan acceptere et tænd signal, men ikke invertere der kan sende et.

Jeg er software udvikler, og jeg kan godt se de fleste invertere kan kommunikere på forskellige protokoller. Derfor kunne det nok løses med en pi/ardiuno/esp32, og en ATS. Men jeg kunne godt tænke mig det var lidt mere færdigt. Findes det ?
(Jeg ved godt at det nok ikke er rentabelt, men jeg vil gerne vide om det er muligt)
Vh Swayde
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne godt tænke mig at lave noget lignende.
Du kan overveje at klare det via et smart relæ i stedet for på inverteren. 

Man kan købe nogle modul opbyggede smart relæer der kan kommunikere via wifi, ink. informationer på de enkelte sikrings grupper.

Men det er smag og behag - nogen elsker de myriader af IoT crap der bliver sendt rundt. Finder det åndsvagt at producenter laver deres eget IoT kontrol applikationer, der så integrerer ind i Google Home der så integrerer ind i Smart Life der så integrerer ind i Vimeo der så integrerer ind i.....
Jeg er ved at være 80% i planlægningen.
Det ser ud til at en deye inverter og en 48v generator er det optimale, der bare burde virke.
Det burde også virke med home assistant.
Jeg prøver at få husket at lave et write-up, når jeg er færdig ( forhåbentlig om en måneds tid)
Kan din inverter overhovedet kører Ø-drift?
God ide med en inverter som kan - ellers kan man lade være med at koble den på elnettet. 
100tommelfingre skrev den 18-07-2024 12:49:40

God ide med en inverter som kan - ellers kan man lade være med at koble den på elnettet. 

Hvilket jo netop kræver at den så kan kører Ø-drift  

Annonce
100tommelfingre skrev den 18-07-2024 12:49:40

Du skal ikke regne med at inverteren kan køre uden at være på elnettet. 

Du skal også ved Ø drift være opmærksom på, at der ikke automatisk må kobles mellem Ø drift og netdrift. Jeg ser scenariet, at jeg for at arbejde spændingsløst på nettet, har afbrudt for spændingen, og så er der en forbruger, der sender spænding tilbage, så jeg omkommer af stød fra forbrugeren. I øvrigt er spændingen fra Ø drift ikke nødvendigvis i fase med spændingen fra transformatoren. Det bliver den, når jeg kobler en 630 kVA transformer til. Din inverter er her taberen. Det ses af røgudviklingen.

fase
Ok - troede ellers at hybrid invertere kunne håndtere det. At levere strøm fra enten batteri eller elnet. Går elnet ned, ville det bruge batteri.
100tommelfingre skrev den 18-07-2024 13:21:18

Ok - troede ellers at hybrid invertere kunne håndtere det. At levere strøm fra enten batteri eller elnet. Går elnet ned, ville det bruge batteri.

Ja det er der rigtig mange der tror, og de bliver nok overrasket den dag strømmen ryger, og tror de blot kører videre på deres solceller / batteri.

Min SMA inverter kan køre backup strøm fra paneler/batteri, men den gør det på en speciel udgang til enkelte enheder, netop for at det ikke kommer retur på forsyningen. man kan så lave et setup hvor der kan skiftes over til backup for hele hustanden.  Det har jeg ikke, men har forespugt et par installatører på hvad det vil koste at lave.
Teknisk set er der ikke så meget i at køre ø-drift. Men det er kompliceret, at ​koble det til nettet igen. Faserne skal 100% synkroniserede inden tilkoblingen, hvis man ikke vil ​se den røg Fabrin ​omtaler.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis