Solcelleanlæg med generator backup

Hej
Jeg overvejer for sjov (og fordi russerne kommer  ) at have et nødstrømsanlæg.
I mine øjne vil en 3-faset solcelle inverter med 6 kW paneler, og ca 6 kWh batteri være optimalt. 
Det der gør det lidt specielt er at jeg godt kunne tænke mig at kunne oplade fra en generator, hvis elnettet er væk.
Jeg forestiller mig at det virker sådan at hvis batterierne når fx. 20%, så sender inverteren et ATS signal, der starter generatoren. Dog selvfølgelig kun hvis der ikke er en netforbindelse.
Det jeg har brug for hjælp til er:
Hvordan finder man invertere der har den funktionalitet ?
Jeg har fundet denne: https://mikma.dk/shop/invertere-og-batterier/solplanet-10-kw-hybrid-inverter-3-faset/
Den har mulighed for at funktionen bliver tilføjet i fremtiden.
>GEN (Dieselgeneratorfunktionen er ikke udgivet i øjeblikket) 
Jeg kan godt finde generatorer, der kan acceptere et tænd signal, men ikke invertere der kan sende et.

Jeg er software udvikler, og jeg kan godt se de fleste invertere kan kommunikere på forskellige protokoller. Derfor kunne det nok løses med en pi/ardiuno/esp32, og en ATS. Men jeg kunne godt tænke mig det var lidt mere færdigt. Findes det ?
(Jeg ved godt at det nok ikke er rentabelt, men jeg vil gerne vide om det er muligt)
Vh Swayde
Hej Jeg overvejer for sjov (og fordi russerne... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Deye invertereren kan godt.
Som sagt - får lige lavet et writeup når jeg har bestilt/monteret
Hvilken model?

Det vil kræve at den har et relæ, så den kan koble hele huset fra nettet. Og alt strøm fra nettet skal løbe igennem den. Ellers vil man skulle give strøm til hele forsyningsnettet, hvis strømmen ryger. Normalt monteres invertere ikke imellem nettet og husets el-system, men monteres parallelt med forsyningen. De kan derfor ikke gå i ø-mode. Man skal i de fleste tilfælde vælge at koble det op til ø-mode, eller til drift med nettet.  
Korrekt.
Den slukker dog bare strømmen på Grid udgangen , og forsyner load udgangen.
Den er så rigeligt til at forsyne mine lysgrupper.
https://mrperfect.dk/hybrid-inverter/8615-12kw-deye-hybrid-inverter-til-batteri-solcelle-inverter-3-faset-ip65-3800157697224.html
swayde skrev den 18-07-2024 15:39:55

Korrekt.
Den slukker dog bare strømmen på Grid udgangen , og forsyner load udgangen.
Den er så rigeligt til at forsyne mine lysgrupper.
https://mrperfect.dk/hybrid-inverter/8615-12kw-deye-hybrid-inverter-til-batteri-solcelle-inverter-3-faset-ip65-3800157697224.html

Fedt projekt - glæder mig til din write up 🙏

jeg vil lige svare på de fleste ting mht. Deye inverteren!...Den har indbygget smartmeter, den kan kører på alle typer batterier og mange spændinger, den har have flere solcelle anlæg tilsluttet, den kan ligledes også være tilsluttet en vindmølle og ja den kan køre Ø-drift og uden el-net tilslutning + kan tilsluttes en generator!..så den er pænt meget fremtidssikret og et rigtig godt valg hvor det hele er samlet og så er den billigere end dens broder som ligner den meget samt Growatt som jeg også synes har gode løsninger, men slet ikke som Deye!...jeg hældte også til Growatt og tænkte flere forskellige til hvert mine behov..men det Deye har bare de flere muligheder og næsten ingen begrænsninger!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis