Spær - tabel forståelse

Jeg skal lave et skur til cykler, træpiller, haveredskaber og andet fyld. Skuret skal være 3,5m x 8,3m og opdeles i 4 “rum”, se grov skitse, hvoraf et isoleres (til det, der ikke tåler frost). Den isolerede del laves med 150mm isolering og en ​elradiator til frostsikring.

Skuret laves med fladt (3%) tagpap, ensidig hældning, klink el listebeklædning og med flisegulv (med fugt spærre under det frostfri). Skuret står 50 cm fra skel, så højden er vigtig.

planen var at sætte stolper (95x95) ved de røde mærker, lægge en rem herover i (45x95) og bruge 145x45 som spær pr 35 cm (cc mål). Alternativet er 50 cm, for at det passer med de 3.5m.

Jeg er dog i tvivl om tabellen. Kan jeg læse den som, at hvis 45x145 med 40 cm kan spænde 4.92m og ved 60 cm kan spænde 4.04m, så kan 45x145 spænde ~4.50 ved 50 cm mellem spær?

For i så fald vil jeg hellere ændre planens dimensioner og stolpesætning med en bærende stolpevæg midt i skuret, end gå med nuværende opdeling.

Det eneste, der er fast, er at cykler skal længst til højre (tættes indgang fra gaden) og at træpillerne gerne skal være tættest på bryggers (som er mod højre også) og matche europallemål (som ligger fast på fliserne med fugtspærre over dem, men pga terræn kan paller ikke køres direkte ind - de bæres ind, så europalle mål er stramme). Syd er iøvrigt mod venstre. 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal brug Lu i tabellen, da det sikrer at spærene ikke bøjer for meget ned.
Det andet er afstanden for spærene ikke knækker.
Thomas-es skrev den 21-05-2024 16:02:02

Du skal brug Lu i tabellen, da det sikrer at spærene ikke bøjer for meget ned.
Det andet er afstanden for spærene ikke knækker.

Ah, okay. Håbede det ikke har den, men det nok heller ikke særlig pænt, hvis det hele hænger som gardiner på midten. 

Din rem er for lille ift afstand mellem stolper.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 21-05-2024 23:01:29

Din rem er for lille ift afstand mellem stolper.

/BOFH 

Lige præcis dén havde jeg ikke tænkt videre over. Vil 145x45 gå an eller hvor ser jeg hvilken størrelse det bør være?

Det er nok bedre, du kan se ud af spærtabellen at vidde på en 120mm er 303cm du var på 270cm v. 95mm så du savnede noget margin når man tænker på at remmen skal bære vægten fra flere spær.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Jeg synes at stolpe ved T i Træpiller og tilsvarende ved cykelskur ikke har nogen bærende formål, medens der mangler en bærende stolpe ved enden af væg imelle træpiller og cykelskur. 
Her er afstand for rem oppe på 460 cm  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
BOFH skrev den 22-05-2024 10:09:36

Det er nok bedre, du kan se ud af spærtabellen at vidde på en 120mm er 303cm du var på 270cm v. 95mm så du savnede noget margin når man tænker på at remmen skal bære vægten fra flere spær.

/BOFH 

Ok. Det giver god mening og hellere græde en gang ved betaling og udførsel, end to gange og lave det om. 

ev elmand skrev den 22-05-2024 10:22:15

Jeg synes at stolpe ved T i Træpiller og tilsvarende ved cykelskur ikke har nogen bærende formål, medens der mangler en bærende stolpe ved enden af væg imelle træpiller og cykelskur.
Her er afstand for rem oppe på 460 cm  

Jeg ser hvad du mener. Har rettet til og markeret de stolper, jeg i den nye skitse ikke behøver (troede fejlagtigt jeg skulle have flere, ikke færre - oprindeligt var det mere hvis noget tung skulle hænges på væggene). Så 14 stolper i alt. 

Rem er med rød. Spær retning med blå. Hvis jeg vælger 40 cm kan jeg bruge 145x45. Hvis jeg vælger 60 cm, som jo er lettere med plader, så er det 170x45. Ved 170x45 bør remmen også være noget stærkere. Jeg kan i princippet trække stolperne længere ind og lave et udhæng istedet, så spændet på den vis mindskes. Det skal jeg overveje (for det mindsker jo de lukkede rum lidt).

Stolperne tænkte jeg at lave med H stolpefødder uden en bundrem. De er dog ret meget dyrere end billige stolpefødder. Kan jeg med fordel lave en bundrem i 170x45 og istedet for stolper sætte 45x45 (eller 90x45) reglar med 60 cm center op som skellet? Det ville bære billigere og så passer top og bundrem sammen. Sparer mig ca 2500 kr ​alene i stolpefødder. Det får man meget træ for. 
Det kan være de stolper du havde midt på skillerum skal være der for at støtte vægbeklædning. Men de bidrager ikke til at bære remmen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 22-05-2024 13:01:35

Det kan være de stolper du havde midt på skillerum skal være der for at støtte vægbeklædning. Men de bidrager ikke til at bære remmen. 

Jeg kan i hvert fald se nu, at det er smartere uden væg mellem træpiller og cykler, da det giver bedst plads til at vende cyklerne + mulighed for en halvvæg mere omkring pillerne, så de bedst muligt beskyttes mod slagregn. 

Så kan jeg nøjes med de to midterstolper, der hvor der skal isoleres og som dermed bærer mere vægt i vægbeklædningen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis