Tagkonstruktion til overdækket terrasse (fladt tag)

Hey alle 😊

Jeg er igang med at lave en overdækket terrasse.
Den bliver totalt 9,0 x 4,0 meter inkl udhæng, som bliver 40-50 cm til alle sider.

bygningen bliver åben på 1 side og lukket på de tre andre.

På den åbne side bliver der 3 stolper med 4 meters mellemrum til at bære remmen.
På den lukkede langside bliver der 5 stolper til at bære remmen.
På de to korte sider, bliver der 3,5 meter mellem stolperne.

Oprindeligt, ville jeg lade remmen bære udhænget, og så ville jeg justere taghældningen/faldet i højden på remmene hhv fortil og bagtil. (Fald skal være ensidigt på 1/40 bagtil over de 4 meter, da det er her min kloak er)
Spærrene laves i 220x45mm.
Remmen fortil bliver 200x115 med 115x115 stolper til at bære. Alt i limtræ.

Nu er jeg dog blevet inspireret til en anden konstruktion i forhold til udhæng og fald på konstruktionen.
Jeg vil gerne have en rem “som er synlig hele vejen rundt, og hvor man ikke kan se taghældningen i hverken udhæng eller på remmen..

Kan I fortælle mig hvordan de har lavet fald i tagkonstruktionen på de vedhæftede billeder? For mig ser det ikke ud til at det er i hverken rem eller i udskæring i spærrene? Jeg vil gerne have udhænget har samme højde hele vejen rundt, som på eksemplerne.

Derudover, hvordan laver de de “falske” spær i siderne til at bære udhænget på siderne? (kun på bygningen på de 2 af billederne)

Håber det giver mening - på forhånd tak 🙏
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes det er tydelig at der er savet hak i spærene hvor de ligger af på remmen. Højden på spærene er for at undgå ned bøjning, men de kan sagtens holde til at man laver hak f.eks  1/2 op i spær hvor de ligger af på rem. 
Så laver man spærene med det fald de skal have og derefter sættes vandret sternkant på hele vejen rundt. Det er sådan man gør ved alle flade tage. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvor stor belastning har du dimensioneret din terrasse til?

Søren O
ev elmand skrev den 15-05-2024 20:15:14

Jeg synes det er tydelig at der er savet hak i spærene hvor de ligger af på remmen. Højden på spærene er for at undgå ned bøjning, men de kan sagtens holde til at man laver hak f.eks  1/2 op i spær hvor de ligger af på rem.
Så laver man spærene med det fald de skal have og derefter sættes vandret sternkant på hele vejen rundt. Det er sådan man gør ved alle flade tage. 

Tak for hurtigt svar. 

Ja, jeg kan godt se hvad du mener. Men hvordan kompenserer man for det i udhænget i siderne? For der kan jeg ikke se hældningen fra spærrene..
og hvad hedder de “pyntespær” der holder udhænget i siderne?
Søren O skrev den 15-05-2024 22:35:39

Hvor stor belastning har du dimensioneret din terrasse til?

Hej Søren

Hvad mener du i forhold til belastning.
I forhold til rem og spær har jeg brugt Annebergs Limtræsberegner.

Hele konstruktionen bygges på beton-stolpefødder. Der er en nyanlagt fliseterasse under. 
Udhænget i sider sættes blot vandret op. Så ligger faldet på taget " usynlig" bagved.
Højden på sternkant vil altid blive spær højde plus fald på taget.
Udhæng som ses på langsiden er blot spær enderne. I dette tilfælde skåret skråt, så på den måde kan udhængs højden  blive en smule mindre. 
Jeg forstår ikke hvad du mener med "pyntespær" i siderne. 

Annonce
Beklager - jeg havde bildt mig selv ind at det var en tagterrasse du ville lave, men kan da tydeligt se at det blot er en helt almindelig overdækket terrasse.
Jeg mener altaner og tagterrasser skal dimensioneres til 200 kg bevægelig last pr. m2, derfor mit indlæg.

Søren O
Søren O skrev den 16-05-2024 07:31:24

Beklager - jeg havde bildt mig selv ind at det var en tagterrasse du ville lave, men kan da tydeligt se at det blot er en helt almindelig overdækket terrasse.
Jeg mener altaner og tagterrasser skal dimensioneres til 200 kg bevægelig last pr. m2, derfor mit indlæg.

Hehe helt okay 😊

ev elmand skrev den 15-05-2024 23:30:00

Udhænget i sider sættes blot vandret op. Så ligger faldet på taget " usynlig" bagved.
Højden på sternkant vil altid blive spær højde plus fald på taget.
Udhæng som ses på langsiden er blot spær enderne. I dette tilfælde skåret skråt, så på den måde kan udhængs højden  blive en smule mindre.
Jeg forstår ikke hvad du mener med "pyntespær" i siderne. 

På det ene billede kan man se at der er soærspidser, men ikke et gennemgående spær.
Men tror jeg har fundet pø en løsning.

Tak for hjælpen med svarerne på udhæng og spærhøjde 😊🙏
Lige for en sikkerheds skyld - jeg har købt og nedgravet 8 stk forstøbte stolpebæringer
(link:  https://www.10-4.dk/varer/hus-have-og-fritid/carport/carportstolper/rbr-carportstolpe-justerbar-1525616?gad_source=1)

Er det ikke et udemærket fundament til en overdækning som på billederne?
Jeg vil mene 8 stk punktfundamenter er helt ok hvis den ene side hænger på huset. 
Jeg ville nok få placeret et kryds i taget. Det kan være med patentbånd som fæstnes i alle spær. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også