Rust på grillrist

Hej med jer

Jeg har nogle grilleriste der ser således ud. De så meget værre ud inden jeg prøvede at behandle dem. Jeg har haft dem smurt med en natron-eddike blanding som sad i to timer, så har jeg skrubbet med messingbørste, skyllet dem og skrubbet med en svamp, varmet dem op for fuld hammer, puttet olie på og varmet dem op igen.

Men jeg bliver ved med at have de her orange pletter på, er det også rust? Og har nogle bogen godt råd til at få det væk, eller er det tid til nye riste?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lad det være,  jern er sundt.Så vidt jeg ved, er det netop jernoxid, der er i vitaminpiller.

At rense med eddike gør det nok blot værre. Hvis man gør det, er det udmærket at efterbehandle med natron for at stoppe eddiken virkning. En blanding af natron og eddike, giver ikke rigtig mening. Der det et "life hack"?

Du kan ikke få det væk risten er belagt med en. Coating og denne er slidt væk så der skal en ny rist til.
Jeg nøjes med at opvarme riste og så børste dem med kobber eller stålbørste medens de er meget varme. Hvis man indtager kilovis af rust så er det farlig, men som med så meget andet så er det så minimal en mængde så det har ingen betydning. Røg, stegeskorpe osv. er heller ikke sunde hvis det er for meget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis der er noget coating på risten er det emalje, men det mest almindelige er riste af støbejern uden coating. Det tror jeg er tilfældet her.

Jeg børster også min grillrist med en metalbørste, men det er mest for at fjerne forkullede madrester. Det er på trods af, at CharBroil og andre advarer mod metalbørster på grillriste, da de kan efterlade metalhår som man kan risikere at spise.  
Annonce
Jeg har også en Charbroil grill med samme type rist. Så vidt jeg husker, anbefaler Charbroil at man bruger nylonbørster (som de også sælger) eller messing, fordi stålbørster ødelægger emaljen. Jeg har altid brugt nylon (og smeltet nogle stykker af dem), men i år er mine riste ligeså rustne som trådstarters...

Ville egentlig helst bare have en "gammeldags" rustfri stålrist, fremfor emaljeret støbejern...

Mvh. AllanE
Charbroil laver riste både af støbejern, emaljeret jern og rustfrit:
https://www.charbroil.dk/reservedele/gasgrill-reservedel   (bemærk 15 sider)

Min Charbroil er typen med støbejern og løse varmefordeler plader under. Det ligner det same trådstater har.

Grillen virker sådan set fint, men varmefordelerpladene (infrared emitter) har et uheldig design. Det er en zig-zag plade med små huller i de øverste bøjninger. Det betyder at fedt lægger i de nederste bøjninger, hvor der ikke er huller og aldrig løber ned i bunden af grillen. Det brænder derfor af og giver en masse røg.
Hvis den har været emaljeret, må det have været en ringe kvalitet, for den er der ikke mere.

Emaljering kender du fra bageplader. De ruster ikke medmindre der er slået noget emalje af.
Eddike og Natron - det er fjollet !

Som kemiker ved enhver at de to stoffer ophæver hinanden - omend det primært er Natron som vinder - hvis det er en pasta. Den resulterende lud hjælper ikke på rust !!

Prøv at bruge citron eller oxal-syre - og læg hele rinsen i denne opløsning nogle timer - så skal du se effekt.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis