Sokkel/fundament til ikke-bærende skillevægge

Hejsa,
I forbindelse med renovering af hus ønsker jeg at etablere sokkel til indvendige ikke-bærende skillevægge, for at gøre det nemlig at støbe gulv og lave adskillelse af rum.

Jeg har fået at vide at jeg blot kan sætte H-blokke direkte på jord-sand. Altså at jeg ikke behøver grave ud ligesom man gør når man etablerer husfundament.

Er det korrekt? Altså at jeg planer jorden ud, placerer H-blokke og fylder dem med beton?

På forhånd tak.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kan du sagtens , bare bunden er banket godt op
men jeg ville nu nok vælge at grave lidt ud til 15-20 cm beton og sætte en lecablok i det
fundablokkene kan godt suge evt lidt fugt op , det gør leca ikke så nemt
Det er bedst med lecablokke. Men du skal grave lidt længere ned end selv blokkens højde. Så kan du have en 5 - 8 cm beton som leca blokke sættes i. På den måde får du en fast "fod" og du kan regulere lecablokke så højden kommer til at passe.
Der skal murerpap over leceblokke før du kommer med skillerum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svarende. Jeg kan se at lecablokke også er isolerende til en vis grad. Vil jeg forringe isoleringsevnen af gulvet når jeg etablerer fundamenter? Eller er det ligegyldigt?

Som jeg forstår jeg, får jeg den bedste løsning ved at grave en rende på 10-20 cm og sætte lecablokkene i beton. Huske tagpap på toppen inden jeg monterer skillevæg/lægter.
Da lecablokke er 20 cm høje så skal renden være 25, 45 eller 65 cm. det kommer an hvor meget isolering du putter ned under gulvet. Sokkel skal under isolering ellers står denne jo bare på en lille jordtop. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis