Varme regulator med en glødepære

Jeg har købt sådan en temparatur regulator.
Jeg vil prøve om surdejs temperatur og efterhævning af brøddej i præcis den rigtige temperatur, giver bedre smag. 
Den skal tænde og slukke en glødepære i min ovn og på den måde justere varme. 

De sælger dem i 3 versioner 12V, 24V og 110/220V.  Det er markeret med et flueben på bagsiden hvilken model det er. 
Men jeg er ikke sikker på at jeg har fået den rigtige indmad.

Dem til 220V jeg har set på billeder og film på nettet, er med en lille trafo. Der er ikke trafo i min.

Men 230V fase ledning går til en brokobling, den lille dims med 4 ben som hedder MB6S ... som vist laver vekselspænding om til jævnspænding.  
Jeg har bygget en strømforsyning en gang og det har været trafoens sekundær side med 12V AC, som har været tilsluttet til en brokobling. 
Men her ser det ud til at 230V går direkte til brokobling - underligt, men jeg har hellere ikke så meget forstand på elektronik. 

Er der noget på printpladen som kan nedsætte spænding fra 230V til ...12V eller 5V, så elektronikken kan arbeje?
Jeg ved ikke om jeg tør tilslutte 230V, fordi det er uden trafo.
Jeg har købt sådan en temparatur regulator. Jeg... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er næppe bedre til at løse opgaven, end det ​du har.

Som nævnt vil en mindre pære ​sikkert løse problemet. Eller kan du prøve at sætte føleren tættere på lampen. ​Hvis du sætter den over, vil den slukke tidligere, men tænde ret hurtigt efter. Det er en klassisk måde at ​mindske temperatur svingningerne ved et sådan system. Du må prøve dig frem med forskellige afstande.
Hej DLG hvordan gik det med din temperatur regulering? Jeg er selv nu begyndt at lave pumpernikkel brød uden gær kun hævet med honning i  +16 timer ved 37gr. Har fundet at en 7w pære i en flamencokasse faktisk holder temp uden regulering.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Når der ikke er regulering, vil kassen indvendig holde en temperatur afhængig af omgivelsestemperaturen. Forskellen mellem temperaturen i kassen og udenfor kassen vil altid være den samme. Holder den 37 grader, ved 21 grader i rummet, vil den være 40 grader ved 24 grader i rummet.

Den teoretiske forklaring: En kasse med en bestemt størrelse og isolering kræver et bestemt antal watt for at hæve temperaturen 1 grad i forhold til udenfor kassen. Hvis den nævnte kasse er isoleret så den kræver 0,5 watt/grad, vil en 7 watt pære hæve temperaturen med 14 grader i forhold til temperaturen udenfor kassen.

Det er den samme måde energibehov i et hus udregnes, når man kender husets varmebehov i watt/grad og udetemperaturen.  
Tak for det GodeVen. har aldrig tænkt på det på den måde, men det passer jo fint med at da jeg startede  med en 14w lampe blev der for varmt. Og jo mere forskel til omgivelserne jo større pære.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Regulering virker fint, men jeg har ikke brugt den endnu  
Jeg bager kun rugbrød i øjeblikket og har ikke brug for så præcis regulering. 
Jeg har også 2 pære i min ovn, dem som giver lys i ovnen og det bliver for varmt. 
I min tidligere ovn har der kun været 1 pære og det har virket fint som et "raskeskab"

Kan det virkelig hæve med honning alene?  Min brøddej kun med surdej er 5 timer om at hæve ca. 3-4cm i stuetemperatur, inden jeg bager det. 

Annonce
Mine surdejbrød hæves altid over natten i køleskab så der er temp ikke så vigtigt. Men honning/salt-brød skal helst hæve min 16 timer ved ca 37gr. Ja det kan godt hæve bare på honning. Billeder tilføjes.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Honning salt brød

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Skive af brød

Mange hilsner Kovas,