Varme regulator med en glødepære

Jeg har købt sådan en temparatur regulator.
Jeg vil prøve om surdejs temperatur og efterhævning af brøddej i præcis den rigtige temperatur, giver bedre smag. 
Den skal tænde og slukke en glødepære i min ovn og på den måde justere varme. 

De sælger dem i 3 versioner 12V, 24V og 110/220V.  Det er markeret med et flueben på bagsiden hvilken model det er. 
Men jeg er ikke sikker på at jeg har fået den rigtige indmad.

Dem til 220V jeg har set på billeder og film på nettet, er med en lille trafo. Der er ikke trafo i min.

Men 230V fase ledning går til en brokobling, den lille dims med 4 ben som hedder MB6S ... som vist laver vekselspænding om til jævnspænding.  
Jeg har bygget en strømforsyning en gang og det har været trafoens sekundær side med 12V AC, som har været tilsluttet til en brokobling. 
Men her ser det ud til at 230V går direkte til brokobling - underligt, men jeg har hellere ikke så meget forstand på elektronik. 

Er der noget på printpladen som kan nedsætte spænding fra 230V til ...12V eller 5V, så elektronikken kan arbeje?
Jeg ved ikke om jeg tør tilslutte 230V, fordi det er uden trafo.
Jeg har købt sådan en temparatur regulator. Jeg... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak.  
Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal bruge 12V eller 230V, derfor har jeg købt både 12V og 230V regulator. 
En 60W glødepære tilsluttet 230V trækker kun 0,26 A 
En 60W pærer tilsluttet 12V trækker 5 A
Min 12V PSU output er 6 eller 8 A
Det skal bare være sikkert at bruge, så det kan står i 24 timer uden at der går ild i det  

60 W varmer lige så meget, ligegyldigt om det er 60W pære eller 60W effekt modstande, ikke? 

Jeg har lige smidt en brødrister ud og har købt en ny, øv.
Der har været 2 dejlige keramiske rør, lige til at rulle modstandstråd på...
Med 230V regulator kan jeg bruge brødrister som varmelegme, hvis relæet kan tåle det. . 

En alm. 60 watt pære til 230V trække ikke 5A ved 12 volt...
U=R*I og P=U*I=60=230*I==>I=0.26 A ==> R= 230/0.26=ca. 900 Ohm.
Da pæren er koldere ved  12 V - vil R=ca. 300 ohm. ==> I=12/300=0.04 ampere ==> P= 0.04*12=0.5 Watt !!
Tak for beregningen Thomas. Sjovt at se at 60W pære beregnet til 230V  giver kun 0,5W ved 12V. 
Men  S.Fabrin har foreslået en 12V pære som bruges i en bil,  55W + 5W
Den regulator som du viser på de sidste 2 billeder er står der jo på billedet som featues at den kan maks til 30v AC så det er da ret klart at den ikke tåler 230 v.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Har du prøvet at google Sonoff ?

De har en 230V termostat som kan tænde slukke f.eks en brødrister, eller en el-pære.
Annonce
Du kan både bruge 12V og 230V, ​opgaven kan løses på begge måder og de vil begge virke.

Jeg ville uden de store spekulationer havde valgt 230V. da jeg synes at det er at gå over åen efter vand, at transformere spændingen ned til 12V for derefter blot at afsætte den ​som varme. Jeg ​bryder mig dog ikke om den ekstremt simple regulering uden ​transformer til styringselektronikken. men hvis jeg havde den, ville jeg blot bruge den.
Tak for hjælpen. 
Tak GodeVen, jeg har valgt en 230V regulator. Jeg har fundet en med en lille trafo. 
Det virker fint.  
Jeg skal bare eksperimentere lidt med temperatur, fordi det bliver lidt varmere end det jeg har stillet den på. 
Den skal tænde pæren ved <25 grader  og slukke ved 27 grader, men varmen fortsætter med at stige lidt, efter regulatoren har slukket pæren. Jeg skal prøve at placere temperatur måleren øverst i ovnen, så den slukker til tiden. 
Alle stålplader i ovnen bliver også varme og holder på varmen. 
Det er et typisk reguleringsproblem. Der kommer mere varme fra pæren når du slukker.

En pære med mindre watt vil gøre problemet mindre. Det optimale er hvis pæren er tændt næsten hele tiden. Men så bliver der andre problemer, hvis det er koldt i rummet.

Afstand mellem pærer og føler har også betydning.  
Hjemmeriet sælger en enhed til netop det du vil.  https://hjemmeriet.com/da/visprodukt.php?id=1330&kat=235

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak kovas. Det er lidt dyrt, 530kr
Jeg har givet 20kr for dimsen + forsendelse. 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis