Murvæk

Hej

Vi er ved at kigge efter hus og så det her murværk og vil høre om det er noget at være bekymret for?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var da bedre der ikke var revner, men i et ældre hus er det meget almindeligt, og som sådan ikke noget problem. Men man bør fuge det om så der ikke trænger vand ind, det gælder også hvis der er en revne ned gennem soklen.

Ved ikke om det er alt det vand vi har fået, der giver flere revner, jeg har lige opdaget en ny revne i mit hus, som er fra 1960, og der har ikke været gravet eller lavet andet, der kunne være årsagen. (har haft huset siden 1978)

Vi prøver igen, i morgen --
GodeVen skrev den 06-05-2024 15:50:15

Hvor  gammelt er huset?
Med det forbandt, skulle man tro at det med massive mure.

Sådan er mit også muret, selv om det kun er en ½ stens mur, tænker at det er fordi det skal ligne en 1/1 stens mur.


Vi prøver igen, i morgen --
Det der er interessant ved revner i gamle huse, er om de udvikler sig, det kan ofte være svært at afgøre, når man ikke ser det over tid, men der er intet unormalt ved at der er nogle revner, ofte i forbindelse med vinduer.
Det er massiv mur, hvilket ses af petringer (kvarte mursten). 
Der er en sætteskade på huset, så du skal du lede efter dens ´søster` for at vurdere alvoren. Kan du ikke finde den tilsvarende, er det ikke så kritisk enda. Sådan er det med gamle murstenshuse.
Ole A--
Annonce
Det er ikke usædvanligt at se sætninger i gammelt murværk, men det er lidt skidt at rillen fortsætter ned igennem soklen!

Er der en tilstandsrapport?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

oleholbaek skrev den 06-05-2024 21:45:04

Det er massiv mur, hvilket ses af petringer (kvarte mursten). 
Der er en sætteskade på huset, så du skal du lede efter dens ´søster` for at vurdere alvoren. Kan du ikke finde den tilsvarende, er det ikke så kritisk enda. Sådan er det med gamle murstenshuse.
Ole A--

 Det kan ikke konkluderes, at det er massiv mur, - har præcis samme forbandt i et hus med alm inder- og ydermur.

Hvilket je_ns også skriver er tilfældet i hans hus. Så forbandt i murstenene siger ikke med sikkerhed noget om, om det er massiv eller halvstens med hulmur.
Nej, man kan ikke ud fra forbandt sige om det er en massiv- eller hulmur. Men det må have være noget af et arbejde, hvis alle stene i hver andet skifte skulle slås over.

Da man ved at en mursten næsten aldrig bliver præcist halveret, vil næsten halvdelen af de halve sten være lidt korte og derved give en svagere mur, end hvis et bedre egnet forbandt var valgt. Så hvis det er hulmur, har det været ekstra arbejde til en svagere mur. Så har man virkeligt gået efter looket.
Der er bygget tusindvis af huse med krydsforbandt og knækkede kopper, altså en halvstens mur.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis