T8 Armatur - hvilken side man skal sætte lysstofrør i armaturen?

Hej,

hvordan skal man sætte lysstofrør uden L/N markeringen i armaturen?

Jeg ved, at de nyere har L/N i enderne lysstofrør, der guider hvilken vej, men det har mine ikke. De har kun lidt forskellig farve i enderne (kan ses på billedet), den ene er mere guld og den anden mere bronze/roset guld. Den har artikl. nummer 44-774 på og er fra Biltema.

Jeg vil blive glad hvis nogen ved hvordan man sætter de to lysstofrør ind igen. 🤞🏼
(Unskyld for eventuelt fejle i teksten - jeg stadig lære dansk)
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ligegyldigt, et gammeldags lysstofrør en ens i begge ender.

Hvis det er et armatur uden glimtænder (elektronisk) bør du ikke sætte det op, da du ikke vil kunne købe gammeldags lysstofrør i fremtiden. De er blevet forbudt at importere og producere.
GodeVen skrev den 02-05-2024 10:49:44

Det er ligegyldigt, et gammeldags lysstofrør en ens i begge ender.

Hvis det er et armatur uden glimtænder (elektronisk) bør du ikke sætte det op, da du ikke vil kunne købe gammeldags lysstofrør i fremtiden. De er blevet forbudt at importere og producere.

Mange tak! Jeg har nu indsætte de to i armaturen. Lys er ikke så stark so det bliver jeg måske nødt til at skifte de til LED ellers noget. De skal faktisk være til dyrkning i hjemme, haha 

Du kan kun montere LED-rør hvis armaturet har 2 glimtændere som denne:
https://www.jemogfix.dk/glimtaender-4-65-w-2-pk/7110/9512857/

De skal nemlig udskiftets til en "LED-glimtænder". Hvis der ikke er glimtændere som du kan fjerne, er armaturet elektronisk og vil kun fungere med gammeldags rør.  

Du skal ikke regne ​med at LED-rør lyser kraftigere, end det du har.
GodeVen skrev den 02-05-2024 15:38:32

Du kan kun montere LED-rør hvis armaturet har 2 glimtændere som denne:
https://www.jemogfix.dk/glimtaender-4-65-w-2-pk/7110/9512857/

De skal nemlig udskiftets til en "LED-glimtænder". Hvis der ikke er glimtændere som du kan fjerne, er armaturet elektronisk og vil kun fungere med gammeldags rør.  

Du skal ikke regne med at LED-rør lyser kraftigere, end det du har.

 Hold da op noget ævl.. 

Du skal bare bruge bypass glimtænder i stedet for dem der sidder, så kører det.

Nogle LED-rør kan køre med elektronisk tænding, så det er dem du skal have fat i hvis armaturet er uden glimtænder.

Elektronikteknikeren
Annonce
Jeg kan ikke se at der er glimtændere i det viste armatur. Måske er de skjult.

Det er rigtigt, at man kan få specielle rør til elektroniske armaturer, men det er ikke dem du finder i Biltema. De har kun almindelige typer der passer til armaturer med glimtænder.
FoXX det er da en ubehøvlet udtalelse, når du undlader at skrive hvor i Ævlet består. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det lyder da nu meget rigtigt det der skrives, langt de fleste led rør kan ikke kører med elektronisk tænder, en såkaldt led tænder er jo blot en lus. 

Det er så til gengæld rimelig nemt at koble den elektroniske ballast helt fra, men det er i princippet elektriker arbejde 
Det bliver meget hurtigt en langt bedre løsning at købe et armatur født med LED lyskilde.

De fås billigt i Harald og fix, og kan sikkert løse opgaven mindst lige så godt.

Elektronikteknikeren
Armaturer med indbygget lydkilde er ved at være normen. Jeg prøver at undgå dem, da man skal sætte et nyt armatur op, hvis lyskilden gå i stykker.  

Typisk piner producenterne maksimal strøm gennem lysdioderne for få mest lys billigst muligt, hvilket gør at levetiden bliver sammenlignelig med en glødepære.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis