Forbind 2 faset ventilator motor

Jeg har fået en gammel indisk produceret ventilator med 4 sort ledninger ud af den, der er også en tilhørende 4 mikrofarad kondensator med, jeg har målt alle forbindelserne ​ud, jeg havde multimeteret på 100 megaohms.

ledningerne har jeg mærket som 1 til 4, og her er resutatet:

1 til 2= 1,1. 1 til 3= 1,3. 1 til 4= 1,1. 2 til 3= 1,2. 2 til 4= 0,9. 3 til 4= 1.1

Er der nogen der på baggrund af det ovennævnte kan fortælle hvilke ledninger jeg forbinder hvad til?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der en mærkeplade på ventilatoren, bare for at vide tilslutningsspændingen. Hvis den ikke er 230V eller der omkring, kan du ikke bruge den. 

fase
Her er mærkepladen
Dine målinger med multimeter giver ikke rigtig mening. Hvis enheden på dine målinger er megaohm, er motoren defekt.
Det ville dog være underligt, hvis alle vindinger er brændt af. Prøv at måle igen og få enhederne med.

Det lyder som en tre-faset motor med kondensatorkobling. Hvis det er tilfældet ville der være 3 ledninger til viklingerne og 1 jord. De bruger vist helt grøn eller gul/grøn til jord i Indien. Hvad er farverne eller mærkningen på ledningerne?




Der står nogenlunde tydelig 230V på mærkepladen, men så er der heller ikke meget der er nemt at læse. 
Du skal have multimeter på så lav område som mulig, f.eks. 10 ohm eller deromkring.
Og så skal du helst bruge krokodillenæb eller andet så der er god forbindelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej EV el mand

Øj, godt set med de 230 v, det må jeg sige, det kan jeg ikke rigtigt se, men alderen trykker nu også.

Jeg prøver at måle op igen, med så lav en ohm værdi som muligt.

Mange tak indtil videre.
Her er nye målinger, multimeteret er nu stillet på 2K Ohms,

1 til 2= 0. 1 til 3= 0. 1 til 4= 0. 2 til 3= 160. 2 til 4= 0,1. 3 til 4= 190

jeg håber motoren virker
Rettelse det er 200 k ohms området på multimeteret ikke 2k
Der er meget stor forskel på dine to målinger. Hvis du ikke har styr på at måle modstand, kan vi ikke konkludere noget. Du skal skrive dine målinger med enheder på (ohm, kiloohm, megaohm) - ikke hvilken indstilling du har brugt og hvad instrumentet viser.

Du skal for hver måling indstille instrumentet, så du mindst har to betydende cifre. Du må gerne kontrollere dine målinger på to måle områder. Hvis der ikke er overenstemmelse, er din måling ikke gjort rigtigt, og de kan ikke bruges til noget.

Derefter skriver du dem op i grupper, hvor de cirka har samme modstand. Kun det det sidste behøves du at skrive her.

Du skal langt længere ned i måleområde. Prøv at vise et billede af multimeter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis