Blænding af 13mm kobberrør

Jeg ønsker at blænde et kobberrør på Ø13mm, som tidligere har ført varmt vand til køkken fra vandvarmer i badeværelse (fritidshus).

Røret måler Ø11mm indvendigt.

Mit problem er at jeg kun kan finde en overgangsnippel i enten 12mm eller 15mm.

Findes de i 13mm og hvis ikke, hvad er mine muligheder så?

På forhånd tak!
Jeg ønsker at blænde et kobberrør på Ø13mm, som... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for inputs.

Jeg har hakket hul i væggen, og fundet den T-forgrening, ovenstående rør (med meget stor sandsynlighed) går på.

Er det forsvarligt at blænde dette rør et par centimeter fra T’et med en kompressionsnippel? (hvor jeg har markeret med en rød cirkel på billedet)
Tak for inputs.

Jeg har hakket hul i væggen, og fundet den T-forgrening, ovenstående rør (med meget stor sandsynlighed) går på.

Er det forsvarligt at blænde dette rør et par centimeter fra T’et med en kompressionsnippel? (hvor jeg har markeret med en rød cirkel på billedet)
sæt heller en 90 grader bøjning i stedet for T-stykket, selvom det er ekstra arbejde. Du burde hellere lodde det. 
Mørtel og kobberrør er en tikkende bombe uden beskyttelse. Overvej nøje dette i dit valg.

Du skal til at lukke hullet igen - måske du skal skifte hele vejen og sætte en pexslange ind i stedet ?
Annonce
Tak for de mange gode svar.

Jeg er med på at den allerbedste løsning nok er at sløjfe hele den eksisterende indmurede kobberrørsinstallation og erstatte den med noget mere tidssvarende.

Men det er tid og økonomi ikke til.

Det er et fritidshus fra 60’erne, og det er helt ok med løsninger som ikke nødvendigvis er de bedste, men snarere de bedst mulige.

Mit spørgsmål er derfor: ud fra ovenstående er det så en ok/80%/nogenlunde løsning at blænde røret et par centimeter fra T’et med en kompressionsnippel?
Ja, det kan du godt gøre. Det vil være den letteste løsning. Hvis det kun er et par centimeter og ved en vinkel, vil vandet løbende blive udskiftet.

Det virker ikke som om kobberet har taget skade, så du skal nok ikke være så bekymret. Hvis du vil, kan du give det en gang maling eller andet plastmateriale inden du murer/spartler til igen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også