Dimensioner på limtræsbjælke?

Hej LDS.

Jeg er ved at bygge en carport, og har fundet diverse beregnere til spær osv. 

En hurtig forespørgsel her til aften: 
Er der en herinde der kan hjælpe med at beregne hvor stor den grønne bjælke skal være for at kunne spænde over 2,5 meter og have 4 stk 170x45 spærtræ liggende ovenpå? Det er en carport med let tag (tagpap). 

Har brugt appen Træbjælker, men synes ikke helt jeg kan finde ​bedste/mindste mål på den grønne bjælke. 

​Tak :) 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bygger alligevel i 45x170 mm spærtræ, så overvejer at skrue 2 af dem helt tæt, så de bliver 90x170 mm. I forhold til min beregner ser det egentlig fint ud.

Nogen kommenterer? Og er vi enige i at jeg har tastet korrekt i beregneren? :)

Tak igen
Den styrkeklasse du har valgt er limtræ. Limtræ er stærkere end spærtræ, så du kan ikke bare tage 2 stykker træ og forvente de holder.

Derudover står der 2500mm på din tegning og 2000 i beregningen. Der kan dog være detaljer vi ikke kan se på tegningen.

Hvorfor vender spærene retning i det ene hjørne af carporten?

Selvbygger med stort S. 
Hej SuperDIY.

Den blå kasse er et skur på 3x4 meter. 

Og jeg tænker det er bedre at vende spærrene, så jeg kan lægge dem direkte over på skuret, som er understøttet af reglar for hver 60 cm. 

Kvaliteten af billedet er ringe. Jeg har skrevet op til 2600 mm og 3100 mm.
Der er 2 beregninger på App'en. (som jeg synes er super fed)

Den ene beregning er på limtræ, den anden er på C24 træ, hvor den siger 175x75 vil være nok, så tænker jeg at 2 stk 45x170 C24 spærtræ må kunne klare jobbet. 

Faldet ensidigt mod venstre på billedet. 

Mvh

Ok, det kan jeg godt se når man zoomer lidt. Det skal nok holde selvom du har ædt lidt af sikkerhedsfaktoren.

Jeg kan også godt lide app’en. Sidst jeg søgte byggetilladelse var eneste beregning af spær screenshots fra tærbjælke app`en hvilket kommunen godtog.

Selvbygger med stort S. 
Tak for hurtigt svar. 

Hvis du kigger lidt rundt i app'en så synes jeg bare det er underligt at limtræ aldrig kan beregnes mindre end 167 mm. Det virker som om de data app'en trækker på ikke er helt fyldestgørende. 

Men når du ser på min indtastning, er vi så ikke enige om, at det er udfyldt korrekt? 

Hvad tror du er stærkest en 175x75 mm træ eller 2 stk 170x45 skruet sammen?

Annonce
Jo, men hvis du har fald på taget er det reelt en kipbjælke og ikke en tværbjælke du skal regne på.

Selvbygger med stort S. 
Ah, ja. Tak for info. Det gør det faktisk lettere, og kan nu nøjes med en C24 75x150 bjælke. 

Selvbygger med stort S. 
Legede videre med beregneren, og da de spær der ligger ved siden af den grønne bjælke udføres i 120x45, vil jeg gerne have den grønne bjælke så lav som muligt. App'en siger at en bjælke på 125x100 er nok i C24.
Problemet er bare, at de ikke leveres i C24, men kun i C18. 

Jeg har ingen forstand på tømmer, men er jeg vi ikke enige om, at jeg er rigeligt dækket ind ved at gå op i en 125x125 C18 tømmer. Det må alt andet lige været noget stærkere end C24 125x100. 

Endnu en gang for hjælpen. Det skal nok blive godt at komme i gang inden længe :)

Et andet spørgsmål. Hvordan ville I udføre det ensidige fald, så loftet er lige? 
Vil gerne have troldtekt i carportdelen, så det loft skal gerne være plant. 
I skuret må der gerne være synligt fald.

På forhånd tak :) 
Du skal lige være opmærksom på at ved meget lille fald er det stadig en tvær bjælke. 
Du kan få ok højde under den grønne ved at spærene over carport kommer ind på siden af den. 
Skal loftet i carport være vandret under skrå spær, så skal forskalling  "stroppes ned" 
Det vil sige at du bruger lægte under spær eller lige ved siden af som hænger i passende stumper lægter, så det er vandret. Hvor spær er lavest løber de på siden af disse.
Der under skal de så være forskalling. 
MEN det er rart med så stor lofthøjde som det kan lade sig gøre, så jeg ville da fortrække troldtek som følger spær. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis