El til kværn

Hej. Der er vist nogle eblektrikere her i forum som kan besvare mit spørgsmål.
Vi har en kværn i haven som får strøm via et langt kabel som vi trækker op til baghaven.
Men: kværnen virker kun når vi bruger en stikkontakt  inde i stuen. Vi prøver at trække kablet fra et stikkontakt i vores værksted/fyrrum, men her smækker den sikringerne.
Efter at vi har fået en robot er det ikke så smart at robotten kører når vi har trukket ledningen tværs over græsplænen. Fra  værkstedet/ fyrrummet kunne vi trække kablet langs hækken.
Hvad går der galt i i værkstedet og kan en elektriker fikse det? Bare så jeg kan forklare ham hvad der skal laves og jeg kan få et tilbud.
Med venlig hilsen - Ingeborg


Når lysten driver værket
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor meget strøm/ hor mange watt bruger kværnen? 
Hvor store er sikringerne i de grupper, der forsyner stikkontakterne? 10A eller 13A
Et tilbud på den sag får du næppe af den simple grund, at du ikke kan fortælle, hvad du skal have lavet.

fase
Ratz skrev den 26-04-2024 12:58:48

Det kan jo også være at der på gruppen i værkstedet allerede er et større forbrug fra fyret eller andet.

 Det har du ret i, men fejlsøgningen skal begynde et sted, og når der står, at den smækker sikringen, må det være en stor belastning. Startstrømmen er en kort men stor belastning.


fase
Tak for svarene. Mine tanker går også  på for stor belastning. Der er 10 amp skringer det sted. Der bruges strøm til et 3 år gammelt unit til fjernvarme, lys og diverse håndværktøj, men ikke på een gang. Jeg har lidt mistanke til en fast udendørs tænd sluk lampe, som har fået trukket sit kabel udenfor fra samme kontakt.

Når lysten driver værket
Er det sikring eller hpfi der slår fra?
Det kan skyldes at sikringer som dækker stikkontakt i stue er 13 A Eller at disse er de gammeldags smeltesikringer. 
Hvis det så er automatsikringer i værksted så kan disse ikke tage lige så stor en startstrøm. 
De ting som du nævner som yderligere belastning i værksted har ingen betydning, og den udendørs lampe kan heller ikke være skyldig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene
Huser er fra 1970, men el installationerne har ikke voldt problemer og vi havde opvaskemaskine og sauna allerede dengang.  Der er smeltesikringer. Det hele kører på 4 grupper. Jeg må have fat i en elektriker.
Med venlig hilsen - Ingeborg ​

Når lysten driver værket
Igen prøv at undgå at blande det hele sammen. Opvaskemaskine, sauna osv. har ingen indflydelse på det nuværende problem.
Er det også 10 A smeltesikringer på den gruppe som forsyner værksted så kan jeg kun se at problemet kan være lidt længere kabel ud til værksted. Derved har kværnen vanskeligere ved at gå i gang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad er det for et kabel du har trukket gennem haven til jeres kværn? Er det en “billig” kabelrulle med 0,75 mm2 ledning, så kan det godt være problemet. Prøv at tilslutte kværnen direkte til stikkontakten.

Søren O
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis