El til kværn

Hej. Der er vist nogle eblektrikere her i forum som kan besvare mit spørgsmål.
Vi har en kværn i haven som får strøm via et langt kabel som vi trækker op til baghaven.
Men: kværnen virker kun når vi bruger en stikkontakt  inde i stuen. Vi prøver at trække kablet fra et stikkontakt i vores værksted/fyrrum, men her smækker den sikringerne.
Efter at vi har fået en robot er det ikke så smart at robotten kører når vi har trukket ledningen tværs over græsplænen. Fra  værkstedet/ fyrrummet kunne vi trække kablet langs hækken.
Hvad går der galt i i værkstedet og kan en elektriker fikse det? Bare så jeg kan forklare ham hvad der skal laves og jeg kan få et tilbud.
Med venlig hilsen - Ingeborg

Når lysten driver værket
Hej. Der er vist nogle eblektrikere her i forum... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
For nogle år siden, inden de ny dimensioneringsregler skulle bruges, var det helt legalt at skifte sikringen på 10A ud med en 13A sikring. Der er endda sådan, at der ikke skal skiftes pasring fordi diameteren på de to sikringsstørrelser en ens. 
Jeg kan forstå, at ved en ny installation skal reglerne for dimensionering selvfølgelig følges, men var sikringen blevet skiftet fra 10A til 13A inden de ny regler trådte i kraft, var det lovligt. En installation, der var lovlig på det tidspunkt, hvor den blev lavet, er stadig lovlig.

fase
S. Fabrin skrev den 06-04-2025 12:43:16

For nogle år siden, inden de ny dimensioneringsregler skulle bruges, var det helt legalt at skifte sikringen på 10A ud med en 13A sikring. Der er endda sådan, at der ikke skal skiftes pasring fordi diameteren på de to sikringsstørrelser en ens. 
Jeg kan forstå, at ved en ny installation skal reglerne for dimensionering selvfølgelig følges, men var sikringen blevet skiftet fra 10A til 13A inden de ny regler trådte i kraft, var det lovligt. En installation, der var lovlig på det tidspunkt, hvor den blev lavet, er stadig lovlig.

Det har faktisk aldrig været lovligt at skifte fra 10A til 13A uden at sikre sig at installationen kan klare det + korrekt opmærkning. Og sådan var det også før den nye Elsikkerhedslov fra 2017 og kravene til forskellige ting blev strammet og danske undtagelser ift. standarderne udgik mm. At folk(og også elektrikere) så bare gjort det i stor stil fordi det ofte var "ok" er en anden sag. At pasringen i gamle holdere til smeltesikringer ikke skal skiftes pga samme diameter er for så vidt uvæsentligt.

Derimod ikke sagt at OP's skift fra 10A til 13A ikke kan være fint forsvarligt -  der skal bare en aut- el-installatør til at verificere at skiftet kan ske + korrekt opmærkning i tavle. Og det er rigtigt at dimensioneres efter eksisterende lovgivning fra 2017 så er det noget sværere medmindre, det er korte afstande eller der anvendes automatsikringer med B-karakterisitk i stedet for den typiske(i DK) C-karakteristik.

Før i tiden gik man heller ikke så meget op i at installere materiel efter fabrikantens anvisninger - selvom det har været et lovkrav at man skulle. Det rammer eksempelvis ofte mange boligejer ved en masse irriterende ting i elinstallationsrapporter.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Se min nye tråd

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis