Ny terrasse: Rottesikring, "forbandt" og fliser vs. stolper

Jeg er ved at købe ind til forårets store projekt: Træterrasse. 

Jeg synes egentlig jeg har meget godt tjek på det, men jeg har et par spørgsmål, jeg håber, jeg kan få lidt hjælp til.

  • Bør man rottesikre ved f.eks. at grave et kraftigt gitter ned, der går op bag skørterne på siden? Eller er det overkill? Har lige revet et skur og en havestue ned, og der var rottesikret.
  • Terrassen er så bred, at jeg skal bruge flere brædder. Ser det mon pænest ud, hvis de er stødt sammen i et fast "forbandt" eller skal det hellere være tilfældigt? Det påvirker jo indkøbet, så det er svært at udskyde beslutningen, til man kan afprøve det.
  • Er det dumt at grave stolper (NTR A) ned og montere strøerne på dem? Umiddelbart ville jeg hellere det end klodse op med fliser, men hvis stolperne går til efter 5 år, dur det jo ikke. Hvad ville I gøre?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Rottesikring giver ikke mening, du får det aldrig lavet tæt alligevel.
2. Forlængelse af brædderne kan laves på mange måder, men “bare” at lave stødsamling samme sted hele vejen over ser amatøragtigt ud. Jeg har løst det som du kan se på billedet. Der er dog væsentlig mere arbejde i det.
3. Stolperne vil både være et meget stort arbejde, og have en for kort levetid. Løsningen er enten støbte punktfundamenter eller opklodsning på fliser.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 24-04-2024 21:39:56

1. Rottesikring giver ikke mening, du får det aldrig lavet tæt alligevel.
2. Forlængelse af brædderne kan laves på mange måder, men “bare” at lave stødsamling samme sted hele vejen over ser amatøragtigt ud. Jeg har løst det som du kan se på billedet. Der er dog væsentlig mere arbejde i det.
3. Stolperne vil både være et meget stort arbejde, og have en for kort levetid. Løsningen er enten støbte punktfundamenter eller opklodsning på fliser.

 Dét er altså et flot sommerhus med spån og taget. Og sø synes jeg din løsning med terrassen er pænere end de forbandte løsninger. Det må alt andet lige også være enklere i indkøb at arbejde med hele længder på den måde?

HrT skrev den 25-04-2024 07:24:41

Superdiy skrev den 24-04-2024 21:39:56

1. Rottesikring giver ikke mening, du får det aldrig lavet tæt alligevel.
2. Forlængelse af brædderne kan laves på mange måder, men “bare” at lave stødsamling samme sted hele vejen over ser amatøragtigt ud. Jeg har løst det som du kan se på billedet. Der er dog væsentlig mere arbejde i det.
3. Stolperne vil både være et meget stort arbejde, og have en for kort levetid. Løsningen er enten støbte punktfundamenter eller opklodsning på fliser.

 Dét er altså et flot sommerhus med spån og taget. Og sø synes jeg din løsning med terrassen er pænere end de forbandte løsninger. Det må alt andet lige også være enklere i indkøb at arbejde med hele længder på den måde?

 Ja, jeg er også blevet godt tilfreds med huset i sin helhed.

Mht. terrassen så fungerer det godt med de hele længder og 1 på tværs for at bryde linjerne, men der er væsentlig mere arbejde i at lægge det end hvis man ligger det som et alm. gulv hvor man bare fortsætter med afskæringen fra sidste række.

Selvbygger med stort S. 
Det ser virkelig godt ud, Superdiy! Både huset og terrassen. Men jeg tror jeg skal gå efter en løsning, jeg bedre kan gabe over.

Jeg tænker, der kan se hæderligt hvis det re lagt som almindeligt gulv (uden felter).. Men spørgsmålet er så, om man skal gå efter et fast eller et tilfældigt mønster? Nogen erfaringer?

Tak for svar på den med rottesikring og opklodsning. De råd vil jeg følge.
Prøv at lægge begge løsninger løst op på strøerne, så kan du se forskellen.
Jeg tror løsningen med løbende stød er pænere end en lang samling.

Selvbygger med stort S. 
Jeg har lavet det med halv-forbandt (+130m2 areal) strøernes afstand er sat efter at at det altid passer med hele brædder (halve brædder ved hver anden ende). Så problemet er ikke større end det kan laves med et snit for hver anden række.
Overvejede også noget opbrydning ala billedet, også en variant så det kunne gå på skrå ind fra hjørnerne men den ekstra mængde strøer + tilskæringer (og spild) var mere end jeg var villig til at ofre.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis