Ny terrasse: Rottesikring, "forbandt" og fliser vs. stolper

Jeg er ved at købe ind til forårets store projekt: Træterrasse. 

Jeg synes egentlig jeg har meget godt tjek på det, men jeg har et par spørgsmål, jeg håber, jeg kan få lidt hjælp til.

• Bør man rottesikre ved f.eks. at grave et kraftigt gitter ned, der går op bag skørterne på siden? Eller er det overkill? Har lige revet et skur og en havestue ned, og der var rottesikret.
  • Terrassen er så bred, at jeg skal bruge flere brædder. Ser det mon pænest ud, hvis de er stødt sammen i et fast "forbandt" eller skal det hellere være tilfældigt? Det påvirker jo indkøbet, så det er svært at udskyde beslutningen, til man kan afprøve det.
  • Er det dumt at grave stolper (NTR A) ned og montere strøerne på dem? Umiddelbart ville jeg hellere det end klodse op med fliser, men hvis stolperne går til efter 5 år, dur det jo ikke. Hvad ville I gøre?
Jeg er ved at købe ind til forårets store projekt:... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo, jeg skal skære brædderne med rundsaven i den anden side.

Tror jeg vil prøve at skære rent med kapsaven og støde op til en afstandsklods og se hvordan det ser ud efter de første tre brædder.

Jeg synes det er nervepirrende at bruge rundsaven - der er stor risiko for at jeg får lavet mellemrummet lidt for bredt eller smalt. Eller skævt.
StigN skrev den 18-06-2024 17:57:50

Jo, jeg skal skære brædderne med rundsaven i den anden side.

Tror jeg vil prøve at skære rent med kapsaven og støde op til en afstandsklods og se hvordan det ser ud efter de første tre brædder.

Jeg synes det er nervepirrende at bruge rundsaven - der er stor risiko for at jeg får lavet mellemrummet lidt for bredt eller smalt. Eller skævt.

Ikke hvis du bruger livrem og seler: kridtsnor og retteskinne. 

Med mindre du skifter til en fintandet klinge så er der med rundsav/dyksav en latent risiko for at det flosser op, det er meget lidt der skal til for at tænderne lige får ved træet på opsvinget.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja, det flossede også lidt, da jeg skar første sektion til, men det er overordnet blevet rigtig pænt.

Det hele kompliceres også af at jeg ikke har en skinne, saven kan køre i. Jeg brugte det lange terrassebræt som guide, men det har jo slået sig lidt og skulle fikseres og rettes op med alle mulige krumspring. Det lykkedes nu fint

Jeg håber, jeg kan få anden sektion lige så flot ved at skære rent med kapsaven og støde op mod en afstandsklods. Det vil vise sig
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også