Tagpap ventilering for dummies?

Jeg skal lave et tagpap på et skur påsat husets gavl. Jeg forstår ikke, hvordan ventilering af taget skal laves nu, hvir der er lukket i den ene side mod gavl. Nettet er virkeligt ikke behjælpeligt med andet end, at ventilering er vigtigt, taghætter noget lort, og ingen anvisninger til, hvad der vil virke.

Jeg er nu måske endt med at lave kryds forskalling oven på spær, som taget kan ligges af på. Så kan der lavets et par cm fri luft over alle spær på tværs af skuret og dermed ventilers via skurets egne “udhæng” / profiler.

Hvis nogen har en tegning, et billede, en anvisning - bare et eller andet - så modtages det med taknemmelighed.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Klipfisk eller rygningsventilation til tagpap er de produkter du skal lede efter.

Elektronikteknikeren
Har haft samme udfordring, med lavt fald er det lidt småt med anvisninger fra tagpapproducenter - tværtimod advares alle steder mod løsninger der gennembryder pappet. Jeg havde ikke mulighed for at lave opbygning med lægter/brædder pga byggehøjde - den løsning er helt sikkert den bedste.

Endte selv med at lave 2x30 cm udskæring i kilerne med ca en meters mellemrum i den højeste del af kilerne så det kan ventilere på tværs af spærfag (den del af garagetaget som er lukket ind imod huset).

Det er 5 år siden nu, havde noget af den indvendige konstruktionen nede sidste år ifm installation af ladeboks og der så alt træværk stadig ud som nyt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 22-04-2024 11:53:19

Har haft samme udfordring, med lavt fald er det lidt småt med anvisninger fra tagpapproducenter - tværtimod advares alle steder mod løsninger der gennembryder pappet. Jeg havde ikke mulighed for at lave opbygning med lægter/brædder pga byggehøjde - den løsning er helt sikkert den bedste.

Endte selv med at lave 2x30 cm udskæring i kilerne med ca en meters mellemrum i den højeste del af kilerne så det kan ventilere på tværs af spærfag (den del af garagetaget som er lukket ind imod huset).

Det er 5 år siden nu, havde noget af den indvendige konstruktionen nede sidste år ifm installation af ladeboks og der så alt træværk stadig ud som nyt.

/BOFH

 Tak, og ja, det er advarsler uden anvisninger, som gør det en smule uoverskueligt. 


Men så kan jeg gå efter at sikre de 45-50 mm ventilation over isoleringen vhja taglægter, som kan lægges på tværs og med forskudte samlinger / forbandt, så luften kan passere frit under taget.

Tagets samlende højde bliver en faktor, men sådan må det være på et skur i skel. Isoleringen i taget giver også mest, så det er ikke der, jeg vil spare.

Når i hvert fald ikke 2.3m til loft uden at samtidigt lave et “badekar” som gulv. i så fald skal jeg gå på kompromis med isolering i taget. Jeg skal starte på 244cm i skel for at få 2.5% hældning og holde mig ​inden for loven om skur i skel uden disp. 
Du kan bare svejse airlift taghætter i. De er beregnet til at bruge i stedet for fisk når der ikke er nok fald på.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 22-04-2024 16:09:41

Du kan bare svejse airlift taghætter i. De er beregnet til at bruge i stedet for fisk når der ikke er nok fald på.

 Det troede jeg også, men byg erfa nærmest advarer imod det. Det er det, der gør mig urolig / usikker. 


Alternativet er begge dele. En taghætte plus udluftning på de øvrige tre sider via et par cm udhæng 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis