Udskiftning af en limtræsbjælke med en jernbjælke

Jeg har en dobbelt carport der er muret og indgangen til carporten har en spændvidde på 6 meter. Over indgangen ligger i dag en limtræsbjælke på 32x10 cm som rem og denne har monteret en metalforstærkning lidt ligesom et "bånd" på indersiden (huset er fra 1972). Jeg overvejer at udskifte denne limtræs rem med en stålbjælke i stedet - men hvilken stålbjælke har tilsvarende performance?
HEB 100x100
HEB 120x120 eller måske noget helt andet??? 

mvh Erik
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg var selv ude i lidt af det samme, med et spænd på 5,60 m. som jeg husker skulle der min. en heb 180 bjælke til, men måske du er heldig at en venlig sjæl vil lave en beregning for dig.

Jeg valgte en anden, og fusker agtig løsning men det virker da indtil nu...
Du kan læse om det i denne tråd hvis du er interesseret Link

Vi prøver igen, i morgen --
Har du overvejet at bolte et pladejern på bagsiden af træbjælken - den vil kunne holde en del mere. - f.eks. 10 mm tykkelse.
Nej, det har jeg ikke tænkt på som en mulighed - vil dog foretrække en løsning med en eller flere stålbjælker.

Men det kræver selvfølgelig at jeg finder en bjælke med korrekt styrke, som kan erstatte den limtræsbjælke på 32x10 cm med metalforstærkning på bagsiden der spænder over de 6 meter i dag.

Mvh Erik
Du skal oplyse hvordan den metalforstærkning er lavet. Højde og tykkelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tog lige et par billeder af den nuværende metalforstærkning i håb om at det giver bedre indsigt.
Hvad er grunden til du vil have en jernbjælke op, ​bøjer den nuværende ned på midten, eller vil du have større frihøjde i portåbningen?

Vi prøver igen, i morgen --




je_ns skrev den 14-04-2024 12:16:28

Hvad er grunden til du vil have en jernbjælke op, bøjer den nuværende ned på midten, eller vil du have større frihøjde i portåbningen?


Den nuværende løsning har en mindre nedbøjning og jeg vil gerne have isoleret carporten og sat en port i så jeg får en dobbelt garage. Hvis jeg sætte en hvid port i, vil nedbøjningen (måske 5-7 mm) blive visuelt tydelig idet remmen er sort. Så tanken er en HEB bjælke der tager lasten fra taget fra den yderste rem og så saver jeg limtræsbjælken helt lige ved at fjerne 5-7 mm fra midten. Tilsvarende er der midt i carporten en limtræs tværbjælke der dog er understøttet med 10x10 cm træ-stolpe. Understøtningen ønskes fjernet ved opsætning af endnu en HEB bjælke midt i carporten.

Den løsning der er lavet med stålprofilerne giver i praksis ikke rigtig nogen effekt på nedbøjningen. Det skyldes at boltene vil give sig i længderetningen - bare nogle få 1/10 dele mm.
Den rigtig løsning er at bruge en metalplade i hele bjælkens højde og bredde - det vil mindske nedbøjningen optimalt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis