Hvilke hegn skal jeg vælge?

Bag mit hus er der en 25 meter lang og ca. 1,5 meter høj jordvold og for at holde på jorden har der de sidste 17 år stået et tyndt træhegn, Hegnet er dog som årene er gået blevet mere og mere buet at se på pga vægten fra jorden og det trænger derfor til udskiftning.

Jeg ville allerhelst sætte et nyt hegn op, men vil et nyt hegn kunne holde til vægten fra jorden, så det ikke begynder at bue og hvilke slags hegn skulle jeg i så fald vælge?

Jeg har også overvejet at bygge en støttemur, men et hegn ville være at foretrække hvis det kan lade sig gøre.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  

Et hegn med betonstolper der er støbt ned, og så med en bundplade i beton, kunne være en mulighed.

Som billedet her, man kan vælge mange forskellige typer hegn, også med komposit "brædder". Med betonstolper og betonbundplade.


Vi prøver igen, i morgen --
perhans skrev den 05-04-2024 09:57:33

Du skal ikke bygge et hegn men en støttemur. Prøv at søge på "støttemur" eller "retaining wall" for at se hvordan den laves.

 Jeg ved godt at det nok vil være det smarteste, men jeg vil som sagt helst undgå det. 

Hvad er årsagen til at du ikke vil have en mur?
GodeVen skrev den 05-04-2024 10:19:46

Hvad er årsagen til at du ikke vil have en mur?

 Bagved vores nuværende grund er der en jordvold som tilhører vores nabo. Naboen har sat en Hæk øverst på volden og resten af volden ind mod os ( ca. 1. meter) er så bare fyldt med ukrudt som de ikke fjerner og derudover bruger naboens hund stykket til toilet, så vi vil rigtig gerne have skærmet helt af og det kan vi ikke med en støttemur med mindre vi bygger et hegn ovenpå støttemuren og det synes vi bliver for voldsomt.

Annonce
Her er et billed af hvordan det ser ud pt. 
Hvad med at plante noget bunddække der holder på jorden, og som hunde ikke kan lide?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 05-04-2024 10:52:04

Hvad med at plante noget bunddække der holder på jorden, og som hunde ikke kan lide?

Det er ikke vores jord, så vi har ikke ret til at plante noget på det desværre. Havde det været vores jord, så havde vi gået med en støttemur og pæn beplantning bagved

Hvor højt går jorden op direkte imod plankeværket?



Vi prøver igen, i morgen --
Hvem ejer hegnet? Ejeren skal jo vedligeholde hegnet(på begge sider).
Jeg mener at vide at i den viste situation er det naboens opgave/pligt at sørge for at jorden bliver på hans side.
Ved du hvor skel er?
Er du forresten på talefod med naboen, og har du måske forelagt problemet for denne?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis