Hvilke hegn skal jeg vælge?

Bag mit hus er der en 25 meter lang og ca. 1,5 meter høj jordvold og for at holde på jorden har der de sidste 17 år stået et tyndt træhegn, Hegnet er dog som årene er gået blevet mere og mere buet at se på pga vægten fra jorden og det trænger derfor til udskiftning.

Jeg ville allerhelst sætte et nyt hegn op, men vil et nyt hegn kunne holde til vægten fra jorden, så det ikke begynder at bue og hvilke slags hegn skulle jeg i så fald vælge?

Jeg har også overvejet at bygge en støttemur, men et hegn ville være at foretrække hvis det kan lade sig gøre.
Bag mit hus er der en 25 meter lang og ca. 1,5... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
JohnLarsen skrev den 05-04-2024 12:01:06

Hvem ejer hegnet? Ejeren skal jo vedligeholde hegnet(på begge sider).
Jeg mener at vide at i den viste situation er det naboens opgave/pligt at sørge for at jorden bliver på hans side.
Er der en grundejerforening som i begge er en del af?
Er du forresten på talefod med naboen, og har du måske forelagt problemet for denne?

Det er tidligere ejer af vores hus som har sat hegnet op. Jeg tænker ikke der som sådan er et problem udover at vi gerne vil have skærmet af indtil naboens grund :-)

je_ns skrev den 05-04-2024 11:55:34

Hvor højt går jorden op direkte imod plankeværket?


 Jorden går ca. en meter op imod hegnet

GodeVen skrev den 05-04-2024 12:11:25

Hvis du sætter et nyt hegn op, vil problemet blot gentage sig. Du behøves ikke at have en mur i fuld højde. Det kan være en kombination af lav mur og lavt hegn.

 Du tænker ikke at et hegn med tykkere brædder og mindre mellemrum imellem stolperne vil kunne holder bare lidt bedre? Det andet hegn har trods alt stået der i 17 år.

Hvis jorden er skredet mod hegnet med tiden, bliver presset næppe mindre.
Da jordens pres er størst i bunden, bør et hegn især støttes i bunden. Det kan gøres med en lav mur eller en løsning som je_ns viser.

Du kan selvfølgelig prøve med kraftigere materialer og halv afstand mellem stolper.
Annonce
GodeVen skrev den 05-04-2024 12:36:25

Hvis jorden er skredet mod hegnet med tiden, bliver presset næppe mindre.
Da jordens pres er størst i bunden, bør et hegn især støttes i bunden. Det kan gøres med en lav mur eller en løsning som je_ns viser.

Du kan selvfølgelig prøve med kraftigere materialer og halv afstand mellem stolper.

 Mange tak for dine input.

Rasmus1980 skrev den 05-04-2024 12:22:06


 Du tænker ikke at et hegn med tykkere brædder og mindre mellemrum imellem stolperne vil kunne holder bare lidt bedre? Det andet hegn har trods alt stået der i 17 år.

 Men usikkert hvor længe hegnet har været belastet som nu. 


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 05-04-2024 15:03:51

Rasmus1980 skrev den 05-04-2024 12:22:06


 Du tænker ikke at et hegn med tykkere brædder og mindre mellemrum imellem stolperne vil kunne holder bare lidt bedre? Det andet hegn har trods alt stået der i 17 år.

 Men usikkert hvor længe hegnet har været belastet som nu. 

 Det har buet siden vi flyttede ind for 10 år siden. Jeg synes ikke at det som sådan er blevet værre som årene er gået.

Volden skråner også ned på samme måde hos naboen, men her er der blot græs på som holder på jorden. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis