Ny brændeovn

Jeg overvejer en brændeovn - mest blot som supplement til kommende fjernvarme og lidt hygge på de koldeste dage. Nogle kommuner overvejer nu at forbyde disse, som led i grøn omstilling mv. - er det en dum investering på usikkert grundlag at tænke en sådan varmekilde ind? 
Ps - der er tale om komplet etablering.
PFT for svar. 

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor mange brændeovne tror du der er i dit område?
Hvis der er mange, f.eks. i et ældre villaområde tror jeg ikke kommunen vil forbyde eksisterende ovne.
Men prøv at spørge hos teknisk forvaltning.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Om det er økonomisk kommer an på mange ting. Har du et ældre mindre godt isoleret hus, og adgang til gratis træ er der dog en mulighed. Skal du betale for dit træ, går der mange år før installationen giver overskud i forhold til fjernvarmen. Husk også udgiften til skorstensfejning.

Søren O
Når og hvis der kommer et forbud mod brændeovne vil mit bud være at der først kommer et forbud mod at etablere nye brændeovne, tror der skal noget til før man forbyder brændeovne der allerede er sat op og overholder gældende udledningsnormer.
perhans skrev den 26-03-2024 10:11:58

Når og hvis der kommer et forbud mod brændeovne vil mit bud være at der først kommer et forbud mod at etablere nye brændeovne, tror der skal noget til før man forbyder brændeovne der allerede er sat op og overholder gældende udledningsnormer.

Det er allerede muligt i dag, og endog skrappere. Kommuner kan kræve eksisterende ovne fjernet hvis de er produceret før 1.6.2008. (ved dog ikke om nogen kommuner har indført det)
Læs gerne her 


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
JohnLarsen skrev den 26-03-2024 13:16:23

perhans skrev den 26-03-2024 10:11:58

Når og hvis der kommer et forbud mod brændeovne vil mit bud være at der først kommer et forbud mod at etablere nye brændeovne, tror der skal noget til før man forbyder brændeovne der allerede er sat op og overholder gældende udledningsnormer.

Det er allerede muligt i dag, og endog skrappere. Kommuner kan kræve eksisterende ovne fjernet hvis de er produceret før 1.6.2008. (ved dog ikke om nogen kommuner har indført det)
Læs gerne her 

 Som jeg skrev så kan kommunen ikke forbyde en ovn der lever op til gældende regler, dvs. er godkendt efter 1.6.2008.

Hvis fjernvarmen bliver leveret af fjernvarme Fyn som dit postnr. indikerer, er det noget af landets billigste. Det kombineret med at brænde er steget 30-40% i pris de sidste år gør at du vil miste penge hver gang du stopper en pind i ovnen.

Jeg havde helt sikkert sparet de 25.000 en ovn og skorsten koster, og sluppet for det besvær og svineri en brændeovn giver.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 26-03-2024 13:32:26

Hvis fjernvarmen bliver leveret af fjernvarme Fyn som dit postnr. indikerer, er det noget af landets billigste. Det kombineret med at brænde er steget 30-40% i pris de sidste år gør at du vil miste penge hver gang du stopper en pind i ovnen.

Jeg havde helt sikkert sparet de 25.000 en ovn og skorsten koster, og sluppet for det besvær og svineri en brændeovn giver.

Det meste af dit indlæg forstår jeg godt, men at ovnene sviner mener jeg ikke er sandt. 
Nogen af brugerne fyrer så det sviner, men det er jo ikke ovnenes skyld.
Vi fyrer udelukkende med rent træ i vores masseovn. Plus i en mindre brændeovn på 1ste sal, som der kun fyres i hvis det bliver meget koldt.
Varmt vand kommer fra en luft-vand varmepumpe.
Huset(en gammel stråtækt gård) er fra 1850.
Men vi har elektrisk lys :-)


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 26-03-2024 13:46:30

Superdiy skrev den 26-03-2024 13:32:26

Hvis fjernvarmen bliver leveret af fjernvarme Fyn som dit postnr. indikerer, er det noget af landets billigste. Det kombineret med at brænde er steget 30-40% i pris de sidste år gør at du vil miste penge hver gang du stopper en pind i ovnen.

Jeg havde helt sikkert sparet de 25.000 en ovn og skorsten koster, og sluppet for det besvær og svineri en brændeovn giver.

Det meste af dit indlæg forstår jeg godt, men at ovnene sviner mener jeg ikke er sandt. 
Nogen af brugerne fyrer så det sviner, men det er jo ikke ovnenes skyld.
Vi fyrer udelukkende med rent træ i vores masseovn. Plus i en mindre brændeovn på 1ste sal, som der kun fyres i hvis det bliver meget koldt.
Varmt vand kommer fra en luft-vand varmepumpe.
Huset(en gammel stråtækt gård) er fra 1850


Men vi har elektrisk lys :-)

 Med sviner, mener jeg inde i stuen. Det kan ikke lade sig gøre at håndtere aske og brænde indendørs uden det sviner noget mere end en radiator gør.

Det der kommer op af skorstenen sviner naturligvis også. Omfanget afhænger som du skriver af hvordan man fyrer.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 26-03-2024 13:32:26

Hvis fjernvarmen bliver leveret af fjernvarme Fyn som dit postnr. indikerer, er det noget af landets billigste. Det kombineret med at brænde er steget 30-40% i pris de sidste år gør at du vil miste penge hver gang du stopper en pind i ovnen.

Jeg havde helt sikkert sparet de 25.000 en ovn og skorsten koster, og sluppet for det besvær og svineri en brændeovn giver.
Med respekt for de mange der er glade for hyggen og varmen fra en brændeovn, må jeg give dig ret - og jo det er Fjv. Fyn, så økonomisk set er jeg enig. Tanken gik mest på lidt varme i yderkanten af sæson, ​og det meste grej har jeg adgang til, men samlet set må man vist ikke regne for meget på udgift kontra besparelse.
Tak for jeres input. 

 


 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis