Ny brændeovn

Jeg overvejer en brændeovn - mest blot som supplement til kommende fjernvarme og lidt hygge på de koldeste dage. Nogle kommuner overvejer nu at forbyde disse, som led i grøn omstilling mv. - er det en dum investering på usikkert grundlag at tænke en sådan varmekilde ind? 
Ps - der er tale om komplet etablering.
PFT for svar. 

 

Jeg overvejer en brændeovn - mest blot som... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Superdiy skrev den 26-03-2024 14:21:17

JohnLarsen skrev den 26-03-2024 13:46:30

Superdiy skrev den 26-03-2024 13:32:26

Hvis fjernvarmen bliver leveret af fjernvarme Fyn som dit postnr. indikerer, er det noget af landets billigste. Det kombineret med at brænde er steget 30-40% i pris de sidste år gør at du vil miste penge hver gang du stopper en pind i ovnen.

Jeg havde helt sikkert sparet de 25.000 en ovn og skorsten koster, og sluppet for det besvær og svineri en brændeovn giver.

Det meste af dit indlæg forstår jeg godt, men at ovnene sviner mener jeg ikke er sandt.
Nogen af brugerne fyrer så det sviner, men det er jo ikke ovnenes skyld.
Vi fyrer udelukkende med rent træ i vores masseovn. Plus i en mindre brændeovn på 1ste sal, som der kun fyres i hvis det bliver meget koldt.
Varmt vand kommer fra en luft-vand varmepumpe.
Huset(en gammel stråtækt gård) er fra 1850


Men vi har elektrisk lys :-)


 Med sviner, mener jeg inde i stuen. Det kan ikke lade sig gøre at håndtere aske og brænde indendørs uden det sviner noget mere end en radiator gør.

Det der kommer op af skorstenen sviner naturligvis også. Omfanget afhænger som du skriver af hvordan man fyrer.

Nåh, jeg skrev som jeg gjorde fordi du skrev at ovnen svinede. Nu forstår jeg at du mener det er beboerne der sviner. Og der kan du ofte have ret. Det gør mange af dem så sikkert også andre steder :-)


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis