Emhætte blæser luften væk?

Kære LDSer

Jeg har en emhætte som jeg fik monteret sidste år som jeg simpelthen ikke kan gennemskue. Hvis feks der steges bøffer så stiger madosen op til emhætten, vel og mærke mens emhætten er slukket. Så snart emhætte tændes så blæser den madosen væk og dermed ud i rummet. Hvis jeg sætter et A4-papir op til emhætte så klistrer papiret sig fast med det samme. Med andre ord, emhætte suger men blæser luften væk.

Jeg har både forsøgt at slukke for vores genvex, åbne vinduer og kombinationer med disse?

Hvad kan være galt, kan slet ikke gennemskue det?

På forhånd mange tak!
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder som om blæseren er monteret "på hovedet."

Men hvis den er monteret omvendt så vil den da ikke kunne suge et A4-papir til sig? Eller misforstår jeg det.
Nej du misforstår det ikke. Hvis emhætten kan suge et A4 ark fast, når den kører, vender ventilatoren rigtig. Er emhætten tilsluttet dit genvexanlæg, skal du nok søge fejlen der.

fase
Nu er det vel ikke bare klappen, der er groet fast i madfedt?

 

cdp skrev den 18-03-2024 21:00:13

Nu er det vel ikke bare klappen, der er groet fast i madfedt?

 Hvis det var tilfældet så vil den vel ikke kunne suge? Men derudover så er filteret gjort rent flere gange.

Annonce
Efter filteret bør der sidde en klap, så det ikke trækker ind. Tjek lige at den ikke har sat sig fast.
Tjek også, at slangen ikke er hoppet af.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Det kaldes turbulens, og det kan skabe cirkulære luftstrømme, som får det til at se ud som om, at luften bliver skubbet væk fra emhætten.

Formålet med en emhætte er ikke at suge alt damp og os fra gryder og pander ud, men derimod at skabe et undertryk i rummet, så det ikke forlader rummet. Derfor anbefales det, at man tænder emhætten et stykke tid inden madlavning, og lader den være tændt et stykke tid efter. Husk også at du skal have et vindue eller andet stående åbent (gerne i et tilstødende rum), så der er en tilførsel af luft udefra.

Hellere leje end at bo på gaden.
bobenontot skrev den 20-03-2024 10:03:19

Efter filteret bør der sidde en klap, så det ikke trækker ind. Tjek lige at den ikke har sat sig fast.
Tjek også, at slangen ikke er hoppet af.

 Jeg tjekker kontraventilen og røret, tænker ikke det  burde være fejlen, da fejlen har været der siden jeg satte emhætte op - men tjekker for god ordens skyld :)

Kolding75 skrev den 20-03-2024 10:35:23

Det kaldes turbulens, og det kan skabe cirkulære luftstrømme, som får det til at se ud som om, at luften bliver skubbet væk fra emhætten.

Formålet med en emhætte er ikke at suge alt damp og os fra gryder og pander ud, men derimod at skabe et undertryk i rummet, så det ikke forlader rummet. Derfor anbefales det, at man tænder emhætten et stykke tid inden madlavning, og lader den være tændt et stykke tid efter. Husk også at du skal have et vindue eller andet stående åbent (gerne i et tilstødende rum), så der er en tilførsel af luft udefra.

Du har helt ret, det ligner nemlig turbulens, problemet er dog, at den får skubbet luften så langt fra sig, at den påvirker vores røgsensor, og hele stuen bliver fyldt med damp...vi har et vindue 4 meter fra emhætten, som vi altid lader stå åben, når emhætten bruges.

Det er bare voldsomt hvor meget turbulens den får skabt, ​vi slukker også ​for ventilationen, for ​blot at kunne udelukke dette, ​men det hjælper ikke videre. Vi har overvejet, om en kogeplade med indbygget emhætte kunne løse problemet, da emhætten dermed er tættere på panderne end når den er placeret 70cm fra kogepladen?
Hvis jeres almindelige madlavning kan udløse en røgalarm, så tvivler jeg på, at i nogensinde finder en emhætte, der kan følge med. Prøv med en industriel udsugning i stedet for..    

Hellere leje end at bo på gaden.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis