Modstand

Modstande en kvart ohm hver er det så samlet en halv ohm samlet  kun det

 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, 2x 0,25ohm modstande forbundet efter hinanden (i serie), vil give 0,50ohm i samlet modstand.
Eftersom du fordobler modstanden, ved at sætte dem i serie, så fordobler du også mængden af energi (watt), der bliver omsat til varme.

Hellere leje end at bo på gaden.
Dit spørgsmål er umådeligt upræcist!
Hvad er det du vil måle i Watt? Er det varmeudviklingen (forudsat konstant strøm) så er svaret fra Koldint72 korrekt, men hvis det er den belastning modstanden kan tåle så er den uændret, hvis de kobles i serie Kobles de parallelt bliver såvel modstanden som den afsatte effekt begge halveret (hvis spændingen over modstandene er konstant)
Du giver simpelthen for få oplysninger.

Hvis vi antager at det drejer sig om 12V spænding.
Har du en modstand på 0,25Ohm vil der løbe en strøm på 48A. Det vil sige der afsættes en effekt på 12Vx48A=576W i modstanden. Sætter du en modstand på 0,25Ohm på i parallel vil strømmen fordobles, og ligeledes effekten.
Hvis du derimod sætter nr 2 modstand i serie med den første vil strømmen halveres til 24A og den resulterende effekt vil ​være 288W. Effekten afsat i hver enkelt modstand vil være 144W.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Et eksempel. Du har en modstand på 0,25 Ohm. Igennem den løber en strøm på 1A. P(W) er så I*R > P=1*0,25
> P= 0,25W. Fordobles modstanden og spændingen bibeholdes bliver strømmen halveret og er så 0,5A. P=0,5*0,5 > P=0,25/0,5 >P=0,125W

fase
To modstande på 90 ohm giver en samlet modstond i parallekobling på 45 ohm da jeg ikke har 45 ohm i mit sortiment og heller ikke halv watts modstande tager jeg to kvarte watts modstande på hver 90 ohm jeg har en klokke som tåler 13,5 volt men har kun en 18 volt transformator klokken siger 13,5 trækkes fra de18= 4,5 volt divideret med 100 miliampere som er ampere ca 45 ohm ca o,45 watt derfor 2 modstande i parallkobling ikke serie da jeg som skrevet ikke har en modstand på en halv watt ,jeg har en 5 watt men det syntes jeg ikke ville bruge derfor spurgte jeg om to modstande på kvart watt giver det samlede watt på en halv watt er det korrekt

 

P = U2/R  P=4,52 / 45 > P=20,25/45 > P= 0,45W er den samlede effekt fordelt på 2 modstande. På hver modstand afsættes 0,225 W. Altså mindre end en kvart W.

fase
OG når det er en klokke så forestiller jeg mig ikke at den kører kontinuerlig. Så modstande kan endda tåle lidt over sine specifikationer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-03-2024 10:59:43

OG når det er en klokke så forestiller jeg mig ikke at den kører kontinuerlig. Så modstande kan endda tåle lidt over sine specifikationer. 

 Hvis det er den jyske udgave af betegnelsen for et ur (en klok), så er strømmen vel konstant.    


fase
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis