Stikkontakt med to knapper – byt om på hvad de tænder

Hejsa

Jeg har en stikkontakt som kan ses på billedet. Hver knap tænder en lampe. Jeg vil gerne have byttet rundt, så knapperne tænder den lampe, den anden knap tænder.

Jeg har ikke umiddelbart kunne finde nogen guide til det. Men jeg kan se ud fra en guide til at skifte ramme og tangent, at der sidder et modul inde bag. Vil det bare være at skifte ledningerne, så dem der sidder i højre side sættes i venstre side og omvendt?

Måske der er nogle der kender en guide til det? :-)


15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du ikke ved mere om det i forvejen , er det nok bedst at holde fingrene fra det selv

Ja, der skal flyttes rundt på to ledninger bag på kroneafbryderen. Det er relativt lige til at gøre.
Der er 3 ledninger bag på den. Det er de 2, som sidder i terminalerne med pil-ud (på gamle afbrydere sorte knapper), som skal byttes.
Det er rimelig nemt. Du bytter de ledninger, der sidder i klemmerne med pil ud.

fase
For lige at træde helt i bund    Det nederste hedder en stikkontakt og den som du taler om hedder afbryder. Når den er dobbelt siger vi kroneafbryder. 
Du stikker flad skruetrækker under tangenter, og vrider skruetrækker ud ad, så vipper de af. " skruer løsnes, og skruetrækker stikkes i lille hak imellem ramme og afbryder, så vippes afbryder ud. Måske skal skruer løsnes lidt mere for at det er nemt. Så bytter de 2 ledninger plads. Afbryder stoppes ind, skruer spændes og tangenter trykkes på plads. 
Så starter tilvænning hvis du i årevis har tændt lamper på en akavet måde   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Mange tak for alle svarene! :-)
Flere nævner, at der er tre ledninger i alt. Der er dog fire på denne. Jeg har på en af billederne tegnet, hvordan jeg tænker at bytte dem om.

Er det korrekt?
Og hvordan kan det være der er en ekstra ledning i dette tilfælde?
Ja, det er korrekt. Du skal bytte rund på pil-ud, så de 2 der sidder i den ene pil-ud skal flyttes over i den anden pil-ud. Og ledningen fra anden pil-ud skal flyttes til første pil-ud.

Grunden til at der er to ledninger i den ene er, at knappen styrer 2 ting i dag. Det kunne f.eks. være at der er to loftudtag, som knappen styrer i dag. Hvis man kun ønsker at knappen skal styre en ting, så kan man flytte én af ledningerne over til den anden side, og dermed flytte betjeningen af ét af lampeudtagene over til modsatte knap.

Sluk på hovedafbryderen inden du piller ved ledningerne.
Som billeder vender så skal den sorte flyttes til højre og både gå og den umiddelbare nabo brun flyttes til venstre.
Der hvor der sidder en grå sammen med en brun kunne være til noget andet end loft lamper. ( Jeg gætter på noget udvendig lys som kommer fra denne afbryder ) 
Men det må trådstarter jo vide noget om. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jenshøj skrev den 17-03-2024 17:45:55

Ja, det er korrekt. Du skal bytte rund på pil-ud, så de 2 der sidder i den ene pil-ud skal flyttes over i den anden pil-ud. Og ledningen fra anden pil-ud skal flyttes til første pil-ud.

Grunden til at der er to ledninger i den ene er, at knappen styrer 2 ting i dag. Det kunne f.eks. være at der er to loftudtag, som knappen styrer i dag. Hvis man kun ønsker at knappen skal styre en ting, så kan man flytte én af ledningerne over til den anden side, og dermed flytte betjeningen af ét af lampeudtagene over til modsatte knap.

Sluk på hovedafbryderen inden du piller ved ledningerne.

Tak. Hmm, den med to ledninger i tænder spots på badeværelset. Men det kan vel være at de spots er koblet to forskellige installationer i så fald 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis